Zonder liefde, met liefde gelezen

Tanneke Burggraaff 09 september 2019
In een bioscoop ontmoeten zij elkaar bij toeval voor het eerst. Ava, die nog maar net haar stoplichtrelatie definitief beëindigd heeft met Peter en Paul wiens huwelijk kort geleden gestrand is. Christine, zijn ex, had al langere tijd een verhouding zonder dat Paul dat in de gaten had.
Ava en Paul delen hun liefde voor films en raken in de bioscoop aan de praat. Zo ontstaat een hechte vriendschap. Zij delen al hun gedachten met elkaar. Wat is liefde? Daar denken zij beiden anders over. Na hun teleurstelling gaan zij allebei op zoek naar de ware liefde.
Vinden zij die?
Dit 222 pagina’s bevattende boek wordt vanuit Paul geschreven in de ik-vorm.
De lezer leert Paul kennen als een onzekere teleurgestelde man die door zijn vrouw van de een op de andere dag verlaten is. Als een donderslag bij heldere hemel. De auteur weet dat zeer goed te verwoorden. Ook de vriendschappelijke relatie met Ava wordt op een mooie rustige manier verwoord. De hechtheid/vertrouwelijkheid tussen die twee voel je als lezer. Hun discussies over wat liefde is laat de lezer meedenken. Verwacht niet dat dit boek er een is waar heel veel in gebeurt, maar neem de tijd en laat de woorden tot je doordringen. Dan is het genieten. De rust die zij samen creëren is voelbaar. Ook intieme passages schuwt de auteur niet.
Dit was voor mij het eerste boek wat ik van Stefan Brijs las en ik moet zeggen....ik ben nieuwsgierig naar zijn voorgaande boeken.

Meer recensies van Tanneke Burggraaff