Oregon

Tanneke Burggraaff 25 september 2019
Oregon is de romandebuut van Jori Stam. Een boek dat 190 pagina’s bevat.
Op de cover staat een haas met horens. Wat? Een haas met horens? Ja een zogenaamde Jackalope. Na het lezen van dit boek zul je begrijpen waarom deze afbeelding op de cover staat.

Waar gaat het boek over.
Stijn wordt door een goede vriend Philip uitgenodigd om met hem mee te gaan naar Oregon. Beiden zijn schrijver. In het koude Oregon wil Philip ongestoord in een zeer afgelegen hut gaan schrijven aan het vervolg van zijn bestseller. Stijn wil schrijven over Cooper, een vliegtuigkaper, die na een parachutesprong verdween in de buurt van de hut.
Philip vindt zijn draai al gauw, maar Stijn is onrustig. Het lukt hem niet om te schrijven. Langzamerhand gaat Stijn ook twijfelen aan de goede bedoelingen van Philip. Wat is er aan de hand? Waarom mag Stijn niets lezen van wat Philip schrijft?

Het boek Oregon wordt verteld vanuit het personage Stijn in de ik-vorm.
Je krijgt dus alleen een beeld vanuit Stijn. Philip wordt beschreven door Stijn als niet altijd betrouwbaar. Laks, hij komt erg laat op het vliegveld aan en Stijn heeft alles voor de reis geregeld, ondanks dat Philip hem uitgenodigd heeft.
Het wringt dus tussen die twee. In ieder geval vanuit Stijns belevenis. Toch gaan ze samen in een afgelegen hut schrijven aan hun boek. Tussen de gedachten van Stijn in de tegenwoordige tijd, dus hun gang naar en hun verblijf in de hut, krijg je ook de gedachten van Stijn te lezen over zijn relatie met Kirsten en hoe en waarom die geëindigd is. Gedachten over vroeger tijden.
De beschrijvingen zijn filmisch verwoord. Je ziet de locaties voor je en de personages worden door Stijn beschreven met een heel eigen karakter.
De twijfels van Stijn worden door de auteur duidelijk verwoord. De verschillen in relaties tussen die van Stijn en Kirsten tegenover de relatie tussen Philip en zijn vrouw Liesbeth worden flink uitvergroot.
Om nu te zeggen dat er veel gebeurt in dit boek? Nee, dat niet. Het moet vooral komen van de gedachtegangen naar het verleden van Stijn. In een fijne stijl geschreven over de mislukte relatie met Kirsten. De argwaan naar de goede bedoelingen van Philip spelen zeker ook een hoofdrol in dit boek.
Stijn hoort stemmen fluisteren en neemt dan ook niet meer altijd de juiste beslissingen.
Dat zorgt ook voor een vreemd slot van Oregon, waar ik eerlijk gezegd een beetje een ongemakkelijk gevoel bij kreeg.

Meer recensies van Tanneke Burggraaff