Continue salsa in Colombia

Dit is niet zomaar een boek om eventjes te lezen. Dit is een prachtig geschreven roman en geschiedenis boek in één. In het persoonlijke relaas van de schrijver over de gebeurtenissen na zijn terugkeer naar zijn vaderland Colombia, kom je veel te weten over de politiek en mentaliteit in dit land, aan de hand van een tweetal geruchtmakende moorden. Het waarom van de moorden is omgeven door complottheorieën.
Het probleem met complottheorieën is dat het vaak theorieën blijven. Bewijs voor de daadwerkelijke beweegredenen en de feitelijke gang van zaken is bijna niet te leveren. Maar het tegenbewijs ook niet. Dus blijft het voortwoekeren.
En als er dan voor iemand (in dit geval Carlos Carballo) een persoonlijke link met één van de gebeurtenissen is of met één van de theorieën, tja, dan is het logisch dat je aan een zo kundige schrijver als Vásque vraagt om dat te verwoorden in een roman.
Het was een voor mij ongebruikelijk lange leeservaring, maar zeer zeker de inspanning waard! Wat een verhaal, wat een roman.
Meer weten? Kijk dan even op mijn boekenblog. Daar heb ik meer tekst en uitleg gegeven over mijn leeservaring onder de titel: Continue salsa in Colombia.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)