Legendarische strijd en strijders

TomD 15 augustus 2019
De Punische oorlogen (265-146 v.C.). Driemaal bonden Rome en Carthago op legendarische wijze de strijd aan met elkaar. Deze begon op Sicilië en breidde zich uit naar Italië, Spanje, Macedonië en Afrika. Dit is het verhaal van Romes uitbreiding buiten het Italische vasteland. Die begon met Sicilië, na de Eerste Punische Oorlog (264-241 v.C.). We leren Hannibal kennen tijdens de Tweede Punische Oorlog (218-201 v.C.), als meest fantastische strateeg, tot in de jaren na 210 v.C. Scipio Africanus kwam. We sluiten af met de totale vernietiging van Carthago (nabij het huidige Tunis), als stad en als mogendheid, in 146 v.C., na de Derde Punische Oorlog. Scipio Aemilianus, kleinzoon van Scipio Africanus, streek de eer en de roem hiervoor op.
Er zijn van die boeken die je als lezer iets fundamenteels bijleren. En dit is er zo een. De auteur toont de wijze waarop Rome, voor het conflict enkel heersend op het Italische vasteland, doorheen deze periode van iets meer dan een eeuw een supermacht werd, die het hele Middellandse Zeebekken controleerde. Goldsworthy koos ervoor om zijn boek in te delen volgens slagveld en niet in de eerste plaats chronologisch. Een bewuste keuze, maar mijn inziens niet de beste. Legeraanvoerders zijn vaak actief in meerdere veldslagen en wie voorheen (in het boek) al sneuvelde, treedt later weer op. Opgeteld bij het zeer grote aantal personages is dit knap verwarrend. Daarnaast is de auteur erg zuinig met kaarten. Eén van elk gebied. De lezer moet soms wel 300 p. terugbladeren om zich te oriënteren. Ook illustraties (b.v. scheepstypen) zouden meer zeggen dan een beschrijving. Uiteindelijk vergde het wat moed om me doorheen al die verbalistisch beschreven slagen en bestormingen te werken. Niettemin is dit boek zijn 4 sterren meer dan waard.

****
Toegevoegd aan mijn lijst "Romeinse geschiedenis": non-fictieboeken die de Romeinse geschiedenis (ca. 750 vC - 500 nC) behandelen.

Meer recensies van TomD