De tonen van de Kaukasus

TomD 31 juli 2019
Georgië-Frankrijk, 20ste eeuw. De eindeloze zee is een verhaal van Georgische emigranten dat de hele 20ste eeuw overspant. Op de dag van haar 90ste verjaardag overziet Tamouna haar leven, dat begint in het woelige Georgië net na de Eerste Wereldoorlog. Om politieke redenen moeten velen niet alleen het land achterlaten maar ook wie hen dierbaar is verdwijnt uit hun leven. Over alle twisten heen ontstaat in Parijs een Georgische gemeenschap met een sterk wij-gevoel en behoud van tradities... In het boek komen heel wat personages voor, waarvan enkele karakters dieper worden uitgewerkt. Centraal staat de 90-jarige Tamouna. Terugkijkend op haar leven, ontplooit zich een treurzang, met als refrein de tonen van de Kaukasus, de Zwarte Zee en haar jeugdliefde Tamaz. De roman is doorspekt met menselijke verhalen, ruim voorzien van tederheid en ontroering. Heden en verleden van de Georgische gemeenschap in Parijs in beeld, in eenheid en verscheidenheid.

Meer recensies van TomD