Frankfurt, 1947. Na 9 jaar verblijf in Kenia keert Regina (15 jaar) met haar ouders en broertje naar Duitsland terug. Het gezin vestigt zich in Frankfurt, waar vader als advocaat aan de slag kan. Ze waren naar Kenia gevlucht om te ontsnappen aan de nazi's. Duitsland heeft de oorlog verloren, Frankfurt is verwoest en dat is merkbaar in de straten en aan de mensen. Geleidelijk aan komt er economische opleving, wat het gezin geen windeieren legt. De advocaat komt in contact met Otto Frank, vader van Anne, en Regina gaat op reis naar de familie Gugenheim in Zwitserland. Met haar moeder bezoekt ze Noord-Italië. Haar vader ontpopt zich als een niet te temmen workaholic en geniet van zijn herwonnen status en rijkdom in zijn vaderland. Samen met hem is het genieten van het gulle en intensieve leven.
Dit vervolg op "Nergens in Afrika" beschikt aanvankelijk niet over het zonnige karakter en beeldende taal van genoemd boek. In enkele passages is dezelfde sfeer wel voelbaar alsook de vaart waarmee het geschreven is. Meester-schrijfster Stefanie Zweig zorgt ervoor dat je als lezer de opgang van het gezin in het nieuwe Duitsland mee kunt maken alsof je er bij was, en mee kan drijven op de golfjes van het geluk dat hun te beurt valt na alle doorstane miserie.

Reacties op: Het nieuwe Duitsland

Ergens in Duitsland - Stefanie Zweig