Sterke biografie van een groot staatsman

TomD 18 maart 2020
Michail Gorbatsjov (geb. USSR 1931). Hij heeft zijn land bevrijd van het totalitaire regime, Europa van het IJzeren Gordijn en de wereld van de Koude Oorlog. Hij was mijn held, tussen mijn 12de en 18de. Met genoegen sloeg ik zijn rijzende ster gade. Met spijt zijn neergang. De krachten die hij ontketende waren uiteindelijk te sterk voor hem. Toch verbande hij wie hem tegenwerkte niet of kwam hij niet in de verleiding om geweld te gebruiken.
William Taubman zet zijn leven en werk uiteen in deze omvangrijke biografie, waaraan hij van 2005 tot 2016 werkte. Geen eenvoudige klus. Want, zoals Gorbatsjov zelf zegt: Gorbatsjov is moeilijk te begrijpen.
Hij werd geboren in 1931 in Prevolpoje, ten noorden van Stavropol in de noordelijke Kaukasus. Zijn familie had te maken met stalinterreur, eerder regel dan uitzondering in die tijd. De energieke Gorbatsjov was een doorzetter, als chauffeur van een landbouwvoertuig, als hoofd van de Komsomol, - de jeugdorganisatie van de Partij - als regionaal partijchef in Stavropol en uiteindelijk in Moskou.
Taubman illustreert zijn veel te grote zelfvertrouwen (“opgeblazen eigendunk”), zijn voorliefde voor langdradige speeches (“verliefd op de klank van zijn eigen woorden”), zijn groot intellect, doorzettingsvermogen en optimisme. Met oog voor de juiste details haalt hij momenten en gebeurtenissen aan die de lezer laat delen in het leven achter de coulissen van het wereldtoneel. De verboden liederen die Joeri Andropov op vakantie in de Kaukasus in zijn gezelschap zong, zijn eerste audiëntie bij Margaret Thatcher, vriendschappelijke momenten met Ronny (Reagan), George (Bush) en Helmut (Kohl). Taubman heeft een vlotte, zeer leesbare en uiteindelijk sterke biografie geschreven. We zien Gorbatsjov groeien en maken zijn successen mee, zien hem ploeteren en omstreeks 1990 verder werken en compromissen zoeken. Vooral in eigen land tegen alle hoop in. Het boek is ook een ode aan Raisa, zijn steun en toeverlaat, die geen enkel kwaad woord te beurt valt.
In het westen is hij een van de grootste staatsmannen van de 20ste eeuw. In eigen land krijgt hij de schuld van de ineenstorting van de USSR. Maar overal is men het erover eens: hij heeft bijna eigenhandig het aanzien van zijn land en de wereld veranderd.

****
Toegevoegd aan mij lijst "Oost-Europa 20ste eeuw": boeken die de geschiedenis van Oost-Europa in de 20ste eeuw behandelen.

Meer recensies van TomD