Dit volume bestaat uit 2 boekdelen: "Het huis in de Rothschildstraat" en "De kinderen van de Rothlschildstraat".
Deel 1. Frankfurt, 1900-1917. De Sternbergs, een welgesteld geassimileerd joods koopmansgezin betrekt een nieuwbouwwoning in de Rothschildallee. Het gezin met 3 (later 5) kinderen heeft 2 inwonende huishoudhulpen en viert vakantie in het mondaine Baden-Baden. WO I breekt uit en het gezin beweegt op de schokgolven van de tijd.
Deel 2. Frankfurt, 1926-1937. De kinderen ten huize Sternberg gaan hun eigen weg. Een nieuwe generatie wordt geboren. Johann Isidor blijft als een patriarch over zijn gezin waken. Maar er breken andere tijden aan, hun geluk loopt ten einde wanneer het nazi-regime begint. Met hun situatie gaat het steeds verder bergaf. Hun enige houvast is nog hun geloof, waar ze paradoxaal genoeg steeds verder naartoe worden gedreven. De enige mogelijkheid lijkt nog om nazi-Duitsland te ontvluchten. Maar dat is niet vanzelfsprekend.

Stefanie Zweig hanteert een beeldende, aanschouwelijke en gevatte stijl. Ze graaft diep in het verleden van de gezinsleden en aanverwanten door middel van heldere flash-backs, steeds op het best gekozen moment. Ze bezit het talent om met een relatief beperkt aantal personen haar verhaal te doen. Als lezer heb je het idee hen persoonlijk te kennen. Hun uiterlijk, kledij, gedragingen, achtergronden, interesses en ideeën. Vooral deze laatste krijgt bijzondere aandacht, b.v. in de persoon van Johann Isidor, de vader. Deze gezworen patriot, die de balkonrede uit 1914 van “zijn” keizer Wilhelm II “ik ken geen partijen meer, ik ken alleen nog maar Duitsers” omarmt. Hij ziet hierin het moment dichterbij komen dat joden en niet-joden met elkaar zullen omgaan als gelijken onder de gelijken. Of niet? Precies deze gedachte, geconcretiseerd en bevattelijk gemaakt rond genoemde balkonrede, vormt de ruggengraat van dit boek, waaraan alle deelthema’s zijn opgehangen als wervels die het verhaal schragen.
Een zeer aangrijpende familieroman met prachtig, beeldend taalgebruik.

Reacties op: Prachtig, beeldend taalgebruik

Het huis in de Rothschildstraat - Stefanie Zweig