Fantastisch overzichtswerk

TomD 17 december 2019
De auteur neemt de lezer mee op ontdekkingstocht doorheen het oude Egypte (ca. 3000 vC – 30 vC). Het koninklijke Egypte, het faraonische Egypte, het Egypte van de Nijl, van de tempels, graftombes, -schachten, -heuvels en piramides. Van het machtsvertoon, de praalzucht, de deïficatie van de vorsten. Van het paleisleven en van de naaste dienaren van de vorst, van de militaire expedities. Van het op- en neergaan van Egyptes glorie, want we hebben allemaal geleerd over het Egypte van de farao’s, de piramides, tempels en de Vallei der Koningen, maar op welk tijdsgewricht (i.c. welke dynastie) deze zaken betrekking hadden, wordt pas duidelijk met het lezen van dit boek. Evenzeer het ruimtelijke aspect, al zou dit eens te meer al te abstract zijn gebleven zonder bezoek van Egypte, ondanks de menige kaarten die de auteur heeft toegevoegd. Een fantastisch overzichtswerk van 3 millennia vroege geschiedenis.

Meer recensies van TomD