Mechanismen van sovjetisering

TomD 26 november 2019
Polen, Oost-Duitsland en Hongarije, 1944-1956. Het boek “IJzeren gordijn” doet ons belanden in Oost-Europa in de laatste maanden van WO II en in de jaren net daarna. Het voert de lezer onmiddellijk ver voorbij de bestaande clichés. Polen, Oost-Duitsland (DDR) en Hongarije worden systematisch behandeld. Hoewel de geallieerde mogendheid USSR - met Stalin voorop - zich als bevrijder profileerde, is niets minder waar. De ware bedoeling van de strijd van de USSR was sovjetisering van Oost-Europa. Nadat de nazi’s de oorlog hadden verloren werd daar ook het prille democratische politiek-maatschappelijke landschap onmiddellijk van de kaart geveegd (b.v. het Thuisleger in Polen en de Kleine Boerenpartij in Hongarije). Angst, vervolging en terreur vierden hoogtij, sovjetmarionetten maakten de dienst uit en vroegere concentratiekampen kregen een tweede leven als interneringskamp.
Applebaum schetst een gedetailleerd beeld van het leven in die totalitaire maatschappij, toont met welke mechanismen de sovjetisering tot stand werd gebracht …en uiteindelijk stagneerde. In haar discours belicht ze zowel de beleidsmakers als de man in de straat. Zorgvuldig en doordacht opgebouwd met de alomtegenwoordigheid van Stalin als exponent.

Meer recensies van TomD