Levendig, doordacht en genuanceerd

TomD 01 december 2019
Rome (69-96 n.C.). Vespasianus en zijn zoons Titus en Domitianus, bekend als de Flavische dynastie, regeerden achtereenvolgens in de late eerste eeuw over het Romeinse keizerrijk. Ze lieten het Colosseum bouwen, hetgeen hen onsterfelijk maakte. Maar hun keizerschap stond ook bol van oorlogsvoering, zoals de joodse opstand in Jeruzalem. En rampen zoals de uitbarsting van de Vesuvius.
Van Hooff brengt geen chronologisch discours. Hij koos voor een thematische benadering. Hun opkomst, verwezenlijkingen en dood worden zo als het ware naast elkaar behandeld. Veel aandacht gaat ook naar het beeld dat de geschiedenis hen heeft gegeven. Zo zet men Vespasianus en Titus bij de goede keizers die thuis horen in het rijtje van Augustus, Marcus Aurelius en Trajanus; terwijl Domitianus eerder moet aansluiten bij booswichten als Nero en Caligula. Van Hooff brengt op levendige wijze flink wat nuance in dat radicale beeld. Bovendien geeft de auteur vele knipogen naar het heden of legt vergelijkingen aan de dag met andere historische gebeurtenissen of periodes.
De erg doordachte opbouw van het boek is een absolute meerwaarde. De titel en de omslag brengen het Colosseum – verwezenlijking van de Flaviërs – als overkoepelend symbool en eyecatcher onder de aandacht. De beste keuze om deze 3 relatief minder bekende keizers in één boek te vatten èn bij de lezers onder de aandacht te brengen.

****
Toegevoegd aan mijn lijst "Romeinse geschiedenis": non-fictieboeken die de Romeinse geschiedenis (ca. 750 vC - 500 nC) behandelen.

Meer recensies van TomD