Het leven achter de kasteeldeuren anno 1900

TomD 12 juni 2019
Een heerlijk tijdsdocument over het leven achter de kasteeldeuren in het begin van de 20ste eeuw. Toen waren bijna 200.000 personen in dienst bij 'rijke mensen'. Meer dan 120.000 onder hen waren vrouwen. Zij waren keukenmeid of keukenhulp, kamermeid of kindermeid, tuinier of chauffeur. Diane De Keyzer luisterde naar hun verhalen. Want zij zijn de laatste getuigen van een tijd die voor altijd voorbij is. Zij vertellen over wat er gebeurde in de salon en de slaapkamer. Ze geven ons een beeld van het leven tussen diensttrap, zolderkamer en kelderkeuken. De interviews werden niet in hun geheel weergegeven maar uit elkaar getrokken en thematisch geschikt. Daardoor komen regelmatig dezelfde mensen aan het woord en begin je ze te kennen. Sommigen hadden het slecht getroffen, anderen beter. Het hele kasteelleven komt opnieuw tot leven. Een fraai stuk mondelinge geschiedenis, dat de auteur combineert met verhelderende achtergrondgegevens.

Meer recensies van TomD