Inspirerend

TomD 13 augustus 2020
Frankrijk, 19de eeuw. Bart Van Loo gaat op zoek naar waar de allergrootste Franse negentiende-eeuwse auteurs leefden en werkten en naar de plaatsen die we met hun romans in de hand kunnen bezoeken. Parijs krijgt een hoofdrol toebedeeld. Aan Victor Hugo, Alexandre Dumas, George Sand, Honoré de Balzac, Emile Zola, Alphonse Daudet, Guy de Maupassant en Gustave Flaubert is telkens een hoofdstuk gewijd. De gedeeltes over Victor Hugo, de zelfingenomen banneling op de Kanaaleilanden, en Alexandre Dumas, de schrijver van de "onderbuik", werken aanstekelijk. Op onnavolgbare wijze schrijft de auteur over George Sand, die met haar romans de lezers doet verlangen om de landstreek Berry te verkennen. Maar het stuk over Honoré de Balzac overtreft alle voorgaande. Bezeten door geld zijn zowel Balzacs personages als hijzelf. Hij bracht de aftocht van de aristocratie in kaart evenals de opkomst van de bourgeoisie en geldeconomie. Het is alsof Bart Van Loo in Balzacs gedachten kan kijken. Zijn leven was kort en vol. Te vroeg was hij uitgeput, zijn Comédie Humaine ("de Sagrada Familia van de Franse literatuur") bleef onafgewerkt. De hoofdstukken over Daudet en De Maupassant zijn interessant maar missen de extra dimensie van de vorige. De "Brieven aan Flaubert", in het laatste deel, zijn vrij persoonlijk, zoals brieven horen te zijn. “Parijs Retour” geeft je zin om al die plaatsen te bezoeken en die romans te lezen. Een inspirerend werk!

Meer recensies van TomD