Veelkleurig en met flink wat petites histoires

TomD 17 november 2019
Rome (753 v.C – 20ste eeuw n.C.). De mythische stichting door Romulus en Remus, de spannende Punische oorlogen, onvergetelijke portretten van Caesar en Augustus, verwoestende plunderingen, Petrarca en zijn liefde voor de oudheid, de gloriedagen van het pauselijke Rome, Michelangelo en Bernini, de contrareformatie, de stichting van het moderne Italië,… het is slechts een greep uit wat de Britse journalist Ferdinand Addis op bevlogen wijze behandelt. In 22 hoofdstukken brengt hij de geschiedenis van deze stad.
Voortreffelijk! Een groot plezier om te lezen. Knap taalgebruik, boeiend, zeer aanschouwelijk. Per hoofdstuk gaat Addis meestal uit van gebeurtenissen of situaties waaraan hij onmiddellijk personen koppelt. Die leren we dan uitvoerig kennen en het voelt alsof er een hele lading persoonlijke gegevens met de lezer gedeeld wordt. De hoofdstukken vertonen veel meer samenhang dan op het eerste zicht lijkt. Ze haken op een intelligente en betekenisvolle wijze op elkaar in. Soms vermeldt Addis ergens in een vorig hoofdstuk iets als fait divers, dat in een later gedeelte echt ten volle betekenis krijgt of uitgewerkt wordt. Daarnaast deinst hij er niet voor terug om hele stukken Europese geschiedenis mee te geven die tot verklaring dienen van wat volgt. Als lezer krijg je hierdoor een totaalervaring met de capita selecta uit de geschiedenis van Rome als uitgangspunt.
Een nauwkeurige en oprechte portrettering van het leven te Rome doorheen de 3 millennia lange geschiedenis van de stad. Veelkleurig en met flink wat petites histoires!

*****
Toegevoegd aan mijn lijst "Romeinse geschiedenis": non-fictieboeken die de Romeinse geschiedenis (ca. 750 vC - 500 nC) behandelen.
Toegevoegd aan mijn lijst "Italië": Literatuur van Italiaanse auteurs of van niet-Italiaanse schrijvers waarin Italië een belangrijke rol speelt.

Meer recensies van TomD