Wetenschappelijk gefundeerd en toch vlot

TomD 12 september 2019
Het West-Romeinse Rijk in de laat-Romeinse tijd (ca. 200-ca. 500). Wijnendaele geeft een overzicht van de laat-Romeinse tijd, gebaseerd op de meest recente inzichten. Zo begint hij zijn betoog reeds in de 3de eeuw. Evenzo maakt hij komaf met barbaren en Romeinen als groepsidentiteiten en slaagt hij erin binnen deze groepen door te dringen tot op het individuele niveau van hun leiders. We maken kennis met usurpators, soldatenkeizers en kindkeizers. We zien dat zij veel grotere invloed hadden op de val van het West-Romeinse Rijk dan “de volksverhuizingen”.
Prachtig boek, wetenschappelijk gefundeerd en toch vlot. Ik zou blijven lezen. Het indrukwekkende notenapparaat is een hoofdstuk op zich. Een verhelderende conclusie, uitleg bij de hoofdpersonen, allemaal zeer verzorgd en “af”. Dit boek werpt licht op de 3de tot 5de eeuw in West-Europa, een periode die tot nog toe wat onderbelicht is gebleven. De overgang van oudheid naar middeleeuwen is weer wat duidelijker geworden.

****
Toegevoegd aan mijn lijst "Romeinse geschiedenis": non-fictieboeken die de Romeinse geschiedenis (ca. 750 vC - 500 nC) behandelen.

Meer recensies van TomD