Het Romeinse leger tijdens de republiek, het principaat en de late oudheid. In al zijn facetten (soldaten, artillerie, cavalerie, uitrusting, huisvesting, gezinstoestand, takenpakket,…). In vredestijd en in oorlogstijd. Van het uiterste westen van het Rijk (Brittannië) tot het uiterste oosten (Azië) en zuiden (Afrika). Op overtuigende wijze beschrijft dit boek de veelzijdige aspecten van deze uitstekend georganiseerde, imponerende en meestal onoverwinnelijke vechtmachine uit de oudheid.
Interessant en zeer gedegen! Heel gestructureerd, geïllustreerd en tot stand gekomen op basis van onderzoek uit vele disciplines en bronnen: archeologie, iconografie, geschriften, graven, monumenten… De auteur koos ervoor om een overzichtswerk te maken. Hierdoor mist men wel een “verhaal”, waardoor het geheel tekstboekachtig aanvoelt. Op sommige momenten is het een taaie brok om door te komen. Vermits de auteur zelf Brits is, zijn heel wat voorbeelden opgenomen uit de Britse eilanden, waardoor de niet-Britse lezer de indruk krijgt dat dit gebied het centrum van het Romeinse Rijk was. Toch is het de schat aan informatie die het lezen van dit boek heeft opgeleverd èn de verkregen inzichten die me doen besluiten om 4* te geven; wat leesbaarheid en leesplezier betreft, kan ik niet hoger dan 3*.

Reacties op: Schat aan info in inzichten

Romeinse legioenen - Adrian Goldsworthy
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 28,50