Grote finale van een verslavende trilogie!

vero13 25 mei 2023
Khan zit in de gevangenis ‘Koudwater’ en wacht op de uitspraak van de rechter. Enigszins heeft hij nu een vaste routine waardoor hij kalmer geworden is en ook het ontbreken van de vele invloeden van buitenaf geven hem rust. Hij houdt zich gedeisd maar hij mist zijn dochter Nora en vrouw Liv. Wanneer hij op de hoogte wordt gebracht door een medegevangene over waardevolle informatie die de oorlog in de Kloof kan stilleggen en de corruptie bloot kan leggen, begint Khan te twijfelen. Kiest hij voor de lieve vrede voor hemzelf en de hoop om zo snel mogelijk herenigd te worden met zijn gezin? Of zal hij toch nog zijn schouders eronder zetten en de problemen in de Kloof voor eens en altijd de kop indrukken?

Het boek begint met een korte samenvatting over wat er allemaal gebeurd is in het tweede deel ‘Ontketend’. Heel handig en overzichtelijk waardoor je met een opgefrist geheugen en bakken vol goesting kan storten op het laatste deel van deze trilogie.
Net als in de vorige delen is de opmaak van het e-book weer dik in orde: korte overzichtelijke hoofdstukken met duidelijke titels in een leuk lettertype.

Van in het begin worden we weer ondergedompeld in het leven van Khan, maar ook zijn vrienden Oli, Tess en co zitten niet stil. Ook dochter Nora en Liv hebben het niet gemakkelijk om de draad weer op te pikken en allemaal worstelen ze met de voorbije gebeurtenissen.
Door de switch tussen de verschillende personages blijven we op alle fronten op de hoogte en er gebeurt ook van alles waardoor de leesflow er goed in zit. Als lezer heb je ook al een band opgebouwd met Khan en zijn entourage waardoor de sympathie alleen maar groter wordt.
De schrijfstijl is weer heel vloeiend, alledaags maar daarmee bedoel ik het positief, gewone mensen die net als ons op een natuurlijke manier reageren. Dit maakt dat je ook dichter staat bij hen en de beslissingen en handelingen die worden genomen, toch wel begrijpelijk overkomen (maar daarom niet altijd verstandig). Ook de omgeving en de entourage krijgen we mooi in beeld, waarbij de Kloof bijna als een 2de thuis gaat voelen. Ook in de gevangenis komt het beklemmend gevoel en de dreigende atmosfeer duidelijk naar boven.

“De grote wijzer van het uurwerk aan de muur tikte bijna twaalf aan. Het geluid van de sloten die openklikten, informeerde hem dat het tijd was voor zijn missie. Achter hem begon John te praten, maar hij negeerde hem. Vastberaden stond hij op, zijn hartslag voelbaar tot in zijn kleine teen. Geconcentreerd als nooit tevoren marcheerde hij uit zijn cel.”

Ondanks de verschillende verhaallijnen kun je gemakkelijk volgen en waar in de gevangenis vooral de emoties en de innerlijke conflicten een grote rol spelen, gebeurt er buiten de gevangenismuren van alles. De Kloof stevent af op een kleine oorlog, de acties die door Oli en Tessa op poten worden gezet, en daarnaast natuurlijk de problemen die Nora en haar moeder ervaren, de onderlinge ruzies en de briefwisseling tussen Nora en haar vader die een keten van reacties uitlokken.
Een mooie mix tussen acties, emoties, liefde en haat, want ook de wraakgevoelens zijn bij verschillende partijen nog duidelijk aanwezig en dat maakt dat er altijd een onderhuidse spanning voelbaar is. De spanning wordt rustig opgebouwd, maar de onrust is er wel continu. Daarna komt alles in een stroomversnelling terecht, zowel de spanning, maar ook de emoties laaien hoog op. En wat een finale, pff ben er nog niet goed van!
Een sterke trilogie waarbij alles naadloos in elkaar overvloeit, de ontwikkeling en groei van de personages doorheen de jaren is goed vorm gegeven en dan vooral de sterke band die de lezer met Khan heeft opgebouwd, een knappe prestatie van de auteur om dit zo te kunnen bewerkstelligen. Klinkt misschien raar maar na deze trilogie is het alsof je in een zwart gat valt en het afscheid moeten nemen van de personages, en dan vooral Khan, komt efkens hard aan.

Meer recensies van vero13