Heel moedig en pakkend verhaal

vero13 10 januari 2021
Deze autobiografie gaat over het seksueel misbruik door haar opa en alle gevolgen vandien. ..de angsten, onmacht, tegenslagen en zichzelf volledig wegcijferen. Maar ook over depressie, misbruik van haar moeder, problemen bij broer, zus, ouders, en wat dit allemaal doet met een mens.

In het begin had ik wat schrik om te beginnen, omdat ik het er toch moeilijk mee heb, met misbruik bij kinderen en de bijhorende machtsspelletjes.
Maar dit boek is heel puur geschreven, het blijft cru en de krop in mijn keel heb ik vaak moeten doorslikken, maar het gaat veel verder. De angsten, depressie, het overbodig voelen... dingen die veel mensen zullen herkennen, ook zonder misbruikt te zijn. De familiebanden worden allemaal goed omschreven. Ook fijn om lezen , is om te weten hoe de andere familieleden hier mee zijn omgegaan. Dat het wel degelijk elk lid van het gezin treft, en niet alleen het slachtoffer. Iedereen is een slachtoffer op een of andere manier.
Ook de sterkte en wilskracht om door te gaan, is echt bewonderenswaardig. Dit boek zou iedereen moeten lezen, niet alleen om alles meer bespreekbaar te maken maar ook omdat je jezelf tegenkomt in bepaalde facetten. Dingen waar je jezelf in herkent en dat ik ergens onbewust heb weggestopt. Dat je weet hoe je aan jezelf kunt werken, en vooral de vraag stellen aan mensen hoe het gaat en efkens doorvragen.
Bedankt om dit verhaal te delen en dat ik het mocht lezen. Het heeft me geraakt, op bepaalde punten mijn ogen geopend en mezelf voorop gesteld om proberen door te vragen.

Meer recensies van vero13