Vero las: Kyra Rutgers - Grenzeloze liefde

Het boek is gebaseerd op waargebeurde feiten en dat zorgt er bij mij altijd voor dat ik extra bewust ben dat hetgeen wat ik lees ook daadwerkelijk gebeurd is. En hierdoor komt het ook anders binnen dan wanneer ik een gewone roman of thriller lees, waarbij het gehele verhaal verzonnen is en overeenkomsten op toeval berusten.

Grenzeloze liefde begint met een proloog, waarbij je meteen merkt dat de familie van Mohsen Julia niet accepteert. En wat mij, en Julia zelf, ook opvalt is dat Mohsen het niet voor zijn vriendin opneemt. Hierna begint het verhaal en merk je dat Mohsen een lieve en zorgzame man is, die veel respect heeft voor Julia. Ik merkte dat Mohsen zich echt aan de Europese cultuur aangepast heeft en hierdoor had Julia een erg fijne relatie. Zelfs de vriendinnen van Julia die ook een Oosterse man als vriend of man hebben zijn eigenlijk allemaal jaloers op Julia. En je merkt dat Julia echt gelukkig is. En hun zoontje Omar maakt het gezin echt compleet.

Echter dan krijgt het verhaal helaas een akelige wending. En dat is het moment waarop de moeder en zussen van Mohsen op bezoek komen. Vanaf dat moment lijkt Julia samen te wonen met een andere man. En er gebeuren zoveel dingen dat ze echt gaat beseffen dat ze weg moet vluchten met haar zoontje Omar, wil ze hem en zichzelf nog een gelukkig leven kunnen geven.

En vanaf dat moment leest het boek bijna als een thriller. Kyra heeft het zo opgeschreven dat je het gevoel hebt dat je zelf de gebeurtenissen meemaakt. En als een waargebeurd boek dit bij mij voor elkaar krijgt dan vind ik dit echt geslaagd.

Ik had tijdens het lezen echt zoveel respect voor Julia. Ondanks alles wat haar overkwam hield ze moed en dacht ze bij alles ook in het belang van haar zoontje Omar. Ze doorstond bepaalde dingen, omdat ze niet kon vluchten en haar zoontje achter kon laten. Dan doorstond ze liever de ellende, om het maar even zo te zeggen.

Toen ik het boek dichtklapte, voelde ik me echt vereerd dat ik dit verhaal mocht lezen. Julia komt op mij over als zo’n sterke vrouw. Ze bleef ondanks alles steeds het positieve van mensen zien. Zo is ze zelfs over haar schoonmoeder positief, terwijl zij eigenlijk alleen maar gemeen tegen Julia doet. Maar zelfs dan ziet ze toch het goede nog in de mens. Dat is wel iets om over na te denken, want ik denk dat wij dit normaal nogal eens snel vergeten.

En ondanks dat Julia veel tegenslagen te verwerken krijgt, wordt ze nergens verbitterd. Wat ik wel een beetje miste is hoe het Julia en Omar vergaan is na hun ontsnapping. Hier heb ik het ook met Kyra over gehad na het lezen van het boek. En zij gaf inderdaad aan dat dit bewust gedaan was, omdat ze het liefst nog een tweede deel wilt schrijven, omdat er daarna nog een hoop gebeurd is. Ik kan je zeggen… Ik kan niet wachten om dit volgende deel te lezen… Want wat is Julia een bijzondere vrouw en wat heb ik een respect voor haar.

Eerder vandaag plaatsten we ook een interview wat wij hadden met Kyra. We spraken o.a. met haar over haar nieuwe boek ‘Grenzeloze liefde. Lees er alles over in het artikel In gesprek met... Kyra Rutgers.

Kyra heeft ook besloten een deel van de opbrengst van haar boek ‘Grenzeloze liefde’ te doneren aan de opvangcentra voor zwerfhonden op Cyprus: Paphiakos Animal Welfare en Stray Haven. De donatie gaat zij persoonlijk overhandigen. Dus de opbrengst komt ook zeker op de goede plek terecht. Natuurlijk een extra reden om het boek te kopen, naast dat het boek ook steengoed is. Het boek is vanaf vandaag overal te koop.

Deze recensie is eerder verschenen op Koukleum.nl

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes