Dagboek wat niet gepubliceerd had moeten worden

Aangezien op de cover staat ‘Het herontdekte dagboek van een Joods meisje in het Getto van Warschau’ wist ik dat ik dit boek moest lezen. Ik keek dan ook echt uit om aan dit boek te beginnen. Als ik dit op de cover van een boek zie staan, verwacht ik een verhaal waar de oorlog een grote rol speelt. Ik vermoed dan een aangrijpend dagboek waarbij je het leven als tienermeisje in oorlogsgebied meemaakt. Maar dit dagboek had van eender wie kunnen zijn. Dit dagboek verwijst heel summier naar een oorlog. Waardoor je met momenten denkt ‘Oh ja dit boek speelt zich af tijdens de oorlog’. Maar de meeste tijd gaat het eigenlijk over feestjes, liefdesperikelen, vriendinnen en schoolperikelen. Soms lees je wel eens iets over bombardementen, dat er een gebrek aan eten was en dat Renia haar moeder miste. Maar ook dit laatste linkte ik niet meteen aan de oorlog, maar meer aan het zusje die deed optreden. Eigenlijk ging het grootste deel van het boek over haar liefde voor Zygmunt. Hierdoor werd het boek naar mijn gevoel eentonig en moest ik echt moeite doen om door het boek heen te komen. Het boek werd voor mij interessant toen Zygmunt en de zus van Renia aan het woord waren. Hierdoor werden sommige dingen pas duidelijk voor me.

Wat ik dan wel altijd erg bijzonder vind, is als er een fotokatern in een non-fictie boek staat. Hierdoor krijg ik bij een boek altijd meer gevoel, omdat je weet hoe de personen die een belangrijke rol spelen er uit zien of zagen. Je kunt je een goed beeld bij de personen vormen door de foto’s. Dit is bij ‘Het dagboek van Renia Spiegel’ ook het geval.

Ik denk dat het belangrijk is om bewust te zijn dat een dagboek in eerste instantie bedoeld is om eigen hersenspinsels op te schrijven. Een dagboek is niet zo zeer bedoeld dat anderen dit lezen. En dit merk je ook in ‘Het dagboek van Renia Spiegel’. De dagboekfragmenten zijn soms onsamenhangend en het is zoals Renia op de eerste pagina’s van haar dagboek schrijft ‘ In ruil daarvoor zul jij luisteren naar mijn gedachten en mijn zorgen, maar je zult ze nooit aan iemand anders verklappen’. Ik denk dat dit duidelijk maakt dat dit dagboek niet voor publicatie bedoeld is.

Deze recensie verscheen eerder op Koukleum.nl.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes