Ongenadig…

Wil 10 april 2022
Grimmig, heftig, aangrijpend, helaas nog steeds actueel is het verhaal van David Lurie, wetenschapper in volle midlife-crisis die een omstreden eenzijdige beslissing neemt door een relatie met een van zijn studentes te beginnen. Er volgt een vrij snelle escalatie. Lurie besluit te vluchten en de meest vreselijke gebeurtenissen rijgen zich dan aaneen.

Wat blijft er over van de eens in aanzien staande universiteitshoogleraar in Kaapstad? En in hoeverre sleept hij zijn dochter mee in zijn val?

Briljant beschreven door Coetzee. Met veel psychologische diepgang. Een minpuntje was voor mij de parallel met Lord Byron die te veel domineert aan het eind.
Een aanrader, hoewel ik halverwege wel de neiging had niet meer verder te kunnen lezen. Zo gruwelijk…

Meer recensies van Wil