Rebelse Françaises....

Zij namen het woord is een non-fictieboek. Het zijn portretten van een aantal Franse schrijfsters die hun stempel hebben gedrukt op de Franse literatuur. Schrijfsters uit de 17de tot de 21ste eeuw.
Zelf had ik stiekem altijd al een boontje voor madame de Staël; een Frans-Zwisterse romanschrijfster uit de 18de, begin 19de eeuw, die Napoleon een ferme neus zette. Napoleon liet alle exemplaren van een essay van haar hand 'De l' Allemagne' (Over Duitsland) vernietigen omdat het niet Frans was., maar hij gaat verder, hij bepaalt dat ze Frankrijk binnen de 2 uur moet verlaten en dat z niet mag reizen naar een haven van waaruit ze alsnog Engeland zou kunnen bereiken Ze mocht alleen naar Zwitserland waar ze een kastreel had. De slimme dame vond er iets op en slaagde erin om Engeland langs vele omwegen toch te bereiken, wat hoogstwaarschijnlijk nefast was was voor de bloeddruk van de kolerieke generaal. Er staan ook bekendere auteurs in zoals Annie Ernaux, Simonne de Beauvoir, Françoise Sagan en Maryse Condé die ook in het Nederlands vertaald werden. Toch ging mijn voorkeur uit naar de oudere auteurs, zoals Georges Sand en Colette. Eentje die ik miste was Marguerite Yourcenar, maar als lid van de Académie was die waarschijnlijk niet rebels genoeg. De auteur is literatuur criticus en schreef nog meer werken over Franstalige literatuur. Deze aueurs gingen de barricaden op, vochten voor de positie van de vrouw en eentje eist er ook een stem op voor niet-westerse Franstalige vrouwen in de literatuur. Heel vlot leesbaar geschreven, je leert auteurs beter kennen en wie weet, misschien ga je wel aan de slag met een boek van een van hen, al dan niet naar het Nederlands vertaald?

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke