Moeilijk

Bob Hasenaar 03 december 2019
De titel van deze recensie slaat niet zozeer op het boek, als wel op de opgave het te beoordelen. Wat moet je hier nu mee? Het is duidelijk een intellectueel boek. Maar is het daarom mooi? Dat een boek rationeel knap geconstrueerd is, hoeft nog niet te betekenen dat het emotioneel aanspreekt. En dat laatste doet het mij niet. Misschien had het anders geweest als ik wel de tijd had gehad om het in langere stukken en met minder onderbrekingen uit te lezen. Maar zo is het niet gelopen. Wat overblijft zijn romanfiguren met wie ik niet meevoel. En een aantal wetenschappelijke beschouwinkjes die interessant, maar ook niet onbekend zijn en waarvan de geroemde diepgang mij tegenviel. Tja, moeilijk zo'n beoordeling. Knap gedaan, maar het roerde mij te weinig.

Meer recensies van Bob Hasenaar