Anna en Charlotte

bonkikong 18 augustus 2023
Katharina Fuchs is in 1963 geboren in Wiesbaden, Duitsland. Ze is advocaat van opleiding maar haar liefde voor het schrijven heeft haar al enkele boeken opgeleverd. Eentje daarvan is het verhaal van Anna en Charlotte, het leven van haar grootmoeders.

Charlotte is de enige dochter van een landheer en haar vader heeft haar hele toekomst al voor haar uitgestippeld. Ook Charlotte ziet de opvolging van het landgoed zitten en begeeft zich in hogere kringen.

Anna daarentegen leeft in schril contrast met Charlotte in armoede. Ze wil naar Berlijn om daar haar geluk te zoeken. Daar kruist Ella haar pad, die snel haar beste vriendin wordt. Ze wagen beiden hun kansen voor een job bij de KaDeWe.

Beide dames zijn op zoek naar kansen, vriendschappen, liefde, …. Maar dan breekt de oorlog uit. Zij beleven dit beiden op een heel andere, maar toch ook gelijklopende manier. Het leven tekent hen beiden. De vrouwen leren elkaar uiteindelijk via hun kinderen kennen. Wel heel jammer dat dit pas in het einde van boek is, want de achterflap doet je wel anders vermoeden.

Het verhaal is vlot geschreven, goed opgebouwd, maar maakt regelmatig sprongen in de tijd die niet echt weergegeven zijn. Doordat de auteur heeft gekozen voor korte hoofdstukken, steeds vanuit het perspectief van ofwel Anna of Charlotte kan je beide levens goed volgen. Ik zat ook een beetje te wachten op zinnen die me bij zouden blijven. Het was echt zoeken, maar ik heb er wel eentje gevonden: “Soms heb ik het gevoel dat ik minstens een handvol levens heb verspild.” “ We hebben niets verspild. We hebben immers zo veel meer dan slechts twee handenvol levens.”

Ik heb dit boek graag gelezen, maar voor mij het grote minpunt is dat het leven Anna en Charlotte samen niet aan bod komt, enkel in het laatste korte hoofdstukje. Heel jammer, maar misschien nog een optie voor een vervolgverhaal? Wie weet!

Meer recensies van bonkikong