Op de vlucht voor Poetin.

bonkikong 27 december 2022
Je weet niet wat oorlog is tot je het zelf hebt meegemaakt.
Yeva’s dagboek gaat over het leven van de 12 -jarige Yeva Skaljetska die samen met haar oma Oekraïne ontvlucht om aan de gruwelen van Poetin te ontsnappen.

We leren Yeva kennen op de dag dat ze 12 jaar wordt. Ze leidt een onbezonnen leven zoals de meeste kinderen van haar leeftijd. Tot op 24 februari het noodlot toeslaat. Rusland valt Oekraïne binnen en niets lijkt op wat het ooit is geweest.

Je maakt de oorlog mee door de ogen van een 12-jarige, met de nodige angsten, maar toch ook met hoop, die altijd aanwezig blijft. Yeva en haar oma besluiten om niet in Charkiv te blijven omdat het te gevaarlijk is. Op hun tocht komen ze verschillende mensen tegen met een hart van goud, waardoor ze uiteindelijk in Ierland terechtkomen en daar een leven kunnen opbouwen.

Het boek is heel vlot geschreven met aanvullende foto’s, berichtjes tussen Yeva en haar vrienden. De hoofdstukjes zijn kort, vooraf gegaan door krantenkoppen van de desbetreffende dag. Op het einde lees je ook nog korte stukjes van haar vrienden hoe zij de oorlog hebben beleefd.

Een aangrijpend boek dat ook zeker door jeugdige lezers gelezen kan worden.

Meer recensies van bonkikong