Vergeet onze vrouwen niet!

bonkikong 16 maart 2024
Dankjewel Hebban dat ik dit boek mocht lezen. Ik had me opgegeven voor dit boek omdat ik nog nooit een historische roman gelezen heb die de Vietnamoorlog belicht. Buiten de film Goodmorning Vietnam heb ik nog niets gelezen of gezien over dit thema. Meestal gaat mijn aandacht naar WO I en II. Dit boek is een absolute verrijking!

De auteur Kristin Hannah is een New York Times-bestseller¬auteur van meer dan twintig romans. Ze woont afwisselend in het noordwesten van Amerika en op Hawaii.

Frankie McGrath groeit op in een conservatief milieu in Californië. Wanneer haar broer in 1966 naar Vietnam vertrekt om te vechten in de oorlog heeft ze erg veel hartzeer. Op het afscheidsfeest van haar broer Finly staart ze naar de iconische wand van de helden van haar familie. Een wand waar je foto enkel terechtkomt als je het verdient. Op dezelfde avond hoort ze de woorden “ vrouwen kunnen helden zijn” en dat plant een zaadje in haar hoofd en wil ze het leven dat haar ouders zorgvuldig voor haar hebben uitgestippeld de rug toekeren en besluit ze om zich aan te melden in het leger als verpleegkundige.

Het leven in Vietnam is erg hard en zwaar en tart elke verbeelding. Maar dankzij vriendschappen, onvoorwaardelijke steun, doorzettingsvermogen, veerkracht en hoop spartelt Frankie door deze moeilijke periode. Ook wanneer Frankie terugkeert naar het verscheurde Amerika moet ze heel erg vechten voor haar plaats en identiteit en wordt ze geconfronteerd met haat, misnoegen en ontkenning dat er vrouwen in Vietnam gediend hebben.

Kristin Hannah gaat met het boek heel wat harten te veroveren. Door haar beeldende, vlotte schrijfstijl waan je jezelf in Vietnam en Amerika, gaat je hart mee sneller slaan bij de aanvallen die ginds plaatsvinden. De gebeurtenissen worden uitgebreid geschreven en grijpt je naar de keel. Het boek heeft me op geen enkele manier teleurgesteld. Heel veel thema’s komen aan bod en geven een realistisch beeld weer van hoe het er in de jaren 60 ginds aan toe ging. Het boek heeft me enorm gepakt en af en toe werd er een traantje weggepinkt en moest ik alles even laten bezinken. De vergeten vrouwen van Kristin Hannah heeft een speciaal plaatsje in mijn hart en krijgt van mij 5 welverdiende sterren.

Meer recensies van bonkikong