Vrijwillig naar Auschwitz, het verhaal van Helene.

bonkikong 08 juni 2019
Het schooltje van Auschwitz vertelt het verhaal van Helene Hanneman en haar gezin. Op een dag worden haar man en kinderen opgepakt door de Duitsers om te vertrekken naar Auschwitz. Helene die Duitse is, moet niet meegaan. Maar ze kan haar gezin niet in de steek laten en besluit om vrijwillig met hen mee te gaan.

Eénmaal in het kamp aangekomen worden Helene en haar man gescheiden. Helene moet met haar 5 kinderen haar weg zien te vinden in het kamp. Ze heeft ervaring als verpleegster en kan in het hospitaal van dokter Mengele beginnen. Na een tijdje krijgt ze de vraag van hem op een schooltje op te starten voor de kinderen daar. Helene gaat hier op in omdat ze op deze manier een betere toekomst kan scheppen voor haar eigen kinderen en alle andere zigeunerkinderen in het kamp.

Dit boek geeft weer hoe hard het leven in Auschwitz was, maar het wordt toch op een “zachtere” manier weergegeven waardoor dit boek toegankelijk is een heel breed publiek. Hoop en doorzettingsvermogen staan centraal in dit boek.

Wat ik wel spijtig vond is dat er tijdens het verhaal maar heel weinig over Johann, Helene haar man, is geschreven. Door zijn afkomst (zigeuner) is zijn gezin in Auschwitz geraakt.

Dit boek krijgt 4 volle sterren van mij. Het is een aanrader voor iedereen, ook al ben je geen fan van verhalen over de tweede wereldoorlog.

Meer recensies van bonkikong