Een goed begin van een veelbelovende reeks!

bonkikong 19 januari 2020
Michael Robotham is een Australische thrillerauteur en journalist.
In 2004 debuteerde Robotham met de door media en lezers veelgeprezen thriller The Suspect (De verdenking), mede door de verbluffende plotwending. Het boek was de start van de succesvolle serie met in de hoofdrol de sympathieke en aan Parkinson lijdende psycholoog Joseph O'Loughlin. De serie werd razend populair en in 2018 schreef Robotham het negende deel: The Other Wife (De andere vrouw).
Hij schreef ook een aantal standalonethrillers, waaronder Life or Death (2014), dat in het Nederlands werd vertaald als Leven of dood. Het boek werd door lezers en vele media vol loftuitingen ontvangen en wederom geprezen vanwege de fraaie plotwendingen. Financial Times noemde het een van de beste thrillers van het jaar en dagblad The Australian noemde Robotham een thrillerauteur op de top van zijn kunnen.

Meisje zonder verleden is de nieuwste thriller van Robotham en is de eerste uit een veelbelovende reeks met Cyrus Haven en Evie Cormac in de hoofdrol. Cyrus is psycholoog en wordt gevraagd om een oordeel te vellen over Evie, een meisje dat 6 jaar geleden werd gevonden in een huis waar een afschuwelijk drama heeft plaatsgevonden en sindsdien opgenomen is in een gesloten jeugdinstelling. Evie wil niemand vertellen wie ze is, waar ze vandaan komt, … Er is niets bekend over haar identiteit en ze geven haar de naam Evie Cormac. Evie beweert dat ze 18 jaar is en ze wil graag de instelling verlaten. Cyrus’ hulp wordt ingeroepen, daar hij ooit een proefschrift heeft geschreven over “waarheidstovernaars”. Evie blijkt zo’n waarheidstovenaar te zijn, ze weet wanneer er mensen liegen, en het ziet er naar uit dat iedereen in haar omgeving liegt.

Terwijl je gaandeweg het doen en het laten van Evie leest, gaat er nog een tweede verhaallijn op. Een beloftevolle 15-jarige kunstschaatster, Jodie Sheehan wordt vermist en later dood teruggevonden. Ook hier wordt de deskundige hulp van Cyrus ingeroepen om een profiel van de dader op te maken.

De verschillende verhaallijnen vloeien mooi in elkaar over, maar het verhaal van Evie haar verleden, komt voor mij net iets te weinig aan bod. Er zijn nog vele vragen waar je geen antwoord op krijgt omtrent Evie, maar dit is dus wel een extra reden om het vervolg van deze serie te lezen. Wat wel heel goed werd uitgewerkt was de rol van de psycholoog en het plot omtrent de moordenaar van Jodie was voor mij toch verrassend. Knap werk van Robotham!

Dit boek krijgt 4 sterren van mij. Als ik niet met zo veel vragen had gezeten in verband met Evie haar verleden, dan had ik het beslist 5 sterren gegeven.

Meer recensies van bonkikong