Hartverwarmende historische roman over sterke vrouwen

bonkikong 10 april 2022
De rozentuin is geschreven door Tracy Rees. Ze is afkomstig uit Swansea, Wales. Ze studeerde in Cambridge en Londen en doet nu wat ze graag doet: schrijven. Eerder verschenen de volgende boeken van haar: Het geheim van Silvermoor en het familiegeheim van Florence Grace.

Dit boek heb ik mogen lezen in de leesclub bij Hebban, dankjewel hiervoor!

Het verhaal speelt zich af op het einde van de 19de eeuw in London. We leren 3 sterke vrouwen kennen: Olive, Mabs en Otty.
Olive Westallen lijkt een zorgeloos leven te leiden, maar er is een leegte in haar leven. Ze wil graag een kind adopteren, iets wat niet vanzelfsprekend is voor een alleenstaande vrouw in die tijd. Ze is vooruitstrevend en ze weet wat ze wil.
Mabs daarentegen moet zeer hard werken om haar broertjes en zusjes te voorzien van de basisbehoeften. Ze werkt, verkleed als jongen in barslechte omstandigheden en als ze de kans krijgt om als gezelschapsdame te werken voor de familie Finch, dan grijpt ze deze kans met 2 handen aan.
Otty Finch is 12 jaar. Ze is nog maar net met haar familie naar Londen verhuisd en wil op ontdekking gaan. Haar moeder Abigail lijkt een aan mysterieuze ziekte te lijden en komt haar kamer niet af.

De paden van deze 3 vrouwen komt op een bepaald moment in het verhaal samen. De mysterieuze ziekte van mevrouw Finch leidt tot op een oprechte vriendschap tussen deze vrouwen.

Het verhaal is geschreven in korte hoofdstukjes, vanuit verschillende personages wat maakt dat het boek heel vlot leest. Je leeft je op deze manier ook goed in, in de verschillende hoofdpersonages. Rees beschrijft het London op het einde van de 19de eeuw. Thema’s zoals klassenverschillen, onderdrukking van de vrouw zijn niet onbesproken.

Ik heb erg genoten van deze historische roman. Daarom krijgt dit boek van mij 5*****.

Meer recensies van bonkikong