Getraumatiseerde politie agente maakt jacht op een sadistische serie moordernaar!

Een brute seriemoordenaar ontvoerd steeds twee mensen. Ze sluit ze op in een afgesloten ruimte waaruit ontsnappen niet mogelijk is. In de ruimte ligt een telefoon en een pistool met slechts één kogel. Op de telefoon staat een bericht waarop vermeld wordt dat slechts een van de twee kan overleven door de ander te doden.
Politie inspecteur Helen Grace onderzoekt met haar team de zaak. De slachtoffers lijken willekeurig gekozen en in eerste instantie lijkt er geen verband. Maar dan ontdekt Helen de afschuwelijke waarheid. Zal ze op tijd zijn om de volgende gruwelijke moord te voorkomen?

De boeken serie rondom Helen Grace geschreven door M.J. Arlidge schijnt een enorme rage te zijn en als warme broodjes over de toonbank te vliegen. Het feit dat mijn exemplaar van het boek al een zesendertigste druk is (in slechts vijf jaar tijd) zegt volgens mij wel genoeg. Je begrijpt dat mijn nieuwsgierigheid snel gewekt was en dus besloot ik mij ook maar eens te wagen aan een boek van M.J. Arlidge. Onlangs las ik ter voorbereiding eerst de twee korte verhalen ‘Alles in de wind’ en ‘Schuitje Varen’. Twee ogenschijnlijk vlug geschreven verhalen die een leuke introductie bieden en wat licht werpen op de achtergronden van Helen Grace. Geen meesterwerkjes. Het boek ‘Iene Miene Mutte’ is echter van een heel ander kaliber. Daar heeft de schrijver duidelijk alle ruimte en tijd om sterke karakters neer te zetten en dat doet hij met verve. Al vanaf de eerste pagina’s wordt je het verhaal ingezogen en laat het boek zich nog maar moeilijk wegleggen. Helen Grace is een succesvolle en meermaals onderscheiden politie agente die veel succes heeft afgedwongen. Terwijl ze in de openbaarheid ogenschijnlijk een keiharde en stoere vrouw is, blijkt in haar privé leven dit stoere uiterlijk slechts een vermomming te zijn voor een getraumatiseerde vrouw die haar leven lang al worstelt met demonen uit het verleden. Om deze demonen het hoofd te bieden onthoud ze zichzelf van enige intieme relaties, heeft ze weinig vrienden en ondergaat ze regelmatig pijnlijke afstraffingen van een SM meester wanneer de emoties en het werk haar soms even te veel worden. Het bied inzicht in een boeiend karakter en ik ben dan ook zeer benieuwd na dit eerste boek hoe dit karakter zich in de volgende boeken verder gaat ontwikkelen. Wat mij betreft een geweldige page turner die absoluut naar meer doet smaken.

Meer recensies van Richard Baarspul