Nederlands equivalent van the X-Files

Richard Baarspul 23 januari 2021

Ik heb dit boek in E-book formaat toegestuurd gekregen van uitgeverij Luitingh Stijthoff als onderdeel van de LS Sterrenthriller leesclub om deel te nemen aan de leesclub en er uiteraard een recensie over te schrijven.

‘Nachtmerrie’ is het eerste deel in ‘de Detta Dossiers’ geschreven door Winchester McFly. Winchester McFly is echter niet de naam van één schrijver maar van een collectief van schrijvers dat vooral bekendheid heeft geworven als scenarioschrijvers van een aantal populaire Nederlandse televisie series waaronder ‘Van God Los’, ‘Judas’, ‘Smeris’ en de Netflix serie ‘Ares’. Ik heb géén van allen gezien en kan daar dus niets zinnigs over zeggen. Wel heb ik dan nu het eerste boek van het collectief gelezen en dat smaakt eerlijk gezegd best goed.

Ik wist al meteen na twee hoofdstukken waar ik mee van doen had. Dit boek lijkt zoveel op de Amerikaanse Televisie serie ‘The X-Files’ (Detta Dossiers) dat het bijna aan plagiaat grenst. De hoofdpersoon Tess(el) de Winter is onze Nederlandse equivalent van FBI agente en profielschetser Dana Scully die door de Chef van de Dienst Landelijke Recherche (DLR) opgeroepen wordt om een profiel te schetsen (het liefst een negatieve) over David Detta. David is natuurlijk het equivalent van Fox Mulder. Net als Fox Mulder in the X-Files is David Detta een briljante rechercheur die ontspoord lijkt sinds hij zich bezig houd met zaken die grenzen aan het randje van het paranormale. En daarmee vaak grensoverschrijdend te werk gaat ten grote ergernis van zijn superieuren. Al direct wordt duidelijk dat ondanks dat de- spoiler verwijderd door de Hebbanredactie -. Hoewel Tess niet blij is met deze opdracht snapt ze dat ze hem uit moet voeren als ze haar zo fel begeerde promotie wil hebben.
Net als Mulder in the X-Files wordt Detta’s obsessie voor het paranormale gedreven door een persoonlijk tragedie. Daar waar het de ontvoering van Mulder’s jongere zusje door buitenaardse wezens betrof in the X Files, gaat het hier om Detta’s - spoiler verwijderd door de Hebbanredactie -

Zoals ik al eerder vermeldde, heeft dit boek veel raakvlakken met ‘the X-Files’, zoveel zelfs dat het met gemak een episode uit die beroemde serie had kunnen zijn. Dat is niet slecht overigens, het gezegde ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ is hier van toepassing en heeft als gevolg dat een boek te pakken hebt dat je eigenlijk ook direct helemaal uit wilt lezen. Het is vlot geschreven met korte hoofdstukken waardoor je snel in de verleiding komt er nog een hoofdstuk achteraan te lezen.
In het boek worden zeer interessante karakters geïntroduceerd en eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er nu al naar uit kijk om meer van deze personen te lezen. Zo is daar bijvoorbeeld het duo Puk en Wander, twee excentriekelingen die rondrijden in een, geloof het of niet, tot rijdend mortuarium omgebouwde Amerikaanse motorhome. Ze helpen Detta bij zijn zaken en roepen bij het lezen meteen herinneringen op aan ‘The Lone Gunmen’ uit de X-files serie. En dan is daar op de achtergrond Tess’ vader, een hoge ome die binnenin de regering aan heel wat touwtjes trekt en meteen associaties oproept met de ‘Sigarette smoking man’. Ja, nogmaals, ik kan me er gedurende het gehele boek niet aan de gedachten onttrekken een x-file aan het lezen te zijn, maar dat weerhoud me er niet van om stiekem gewoon heel erg van het boek te genieten. Het zal geen prijs winnen voor originaliteit. Maar dat hoeft ook helemaal niet, het is gewoon een zeer vermakelijk boek dat snel wegleest en je een paar leuke uurtjes ontspanning biedt. Laat het volgende deeltje maar komen.

Meer recensies van Richard Baarspul