Knap geconstrueerde thriller die van begin tot eind blijft boeien!

Olivia Rӧnning zit in haar derde jaar van de politie academie. Voor de zomervakantie mogen de leerlingen vrijwillig een cold-case onderzoeken met als opdracht uit te vinden hoe moderne onderzoekstechnieken verschil hadden kunnen maken in de uitkomst van de betreffende zaak. Olivia kiest een bizarre moordzaak van drieëntwintig jaar geleden waarin een jonge zwangere vrouw tot aan de nek toe begraven werd op een strand om dan vervolgens bij springtij gruwelijk om het leven te komen. De zaak was onder behandeling bij politie commissaris Tom Stilton die het nooit heeft kunnen verwerken de zaak nooit op te hebben kunnen lossen. Niet geheel toevallig blijkt de inmiddels overleden vader van Olivia ook aan de zaak gewerkt te hebben wat Olivia’s interesse voor de zaak alleen maar verder aanwakkert. Ze bijt zich volledig in de zaak vast. Hierbij gaat ze naarstig op zoek naar de verdwenen Tom Stilton om hem naar het onderzoek te kunnen vragen. Hierbij heeft ze geen flauw vermoeden van de beerput die ze opentrekt met verstrekkende gevolgen….

Ik zal het maar gewoon eerlijk zeggen. Ik kwam dit boek bij een kringloop winkel tegen en omdat ik de naam van dit schrijverskoppel al een paar keer eerder tegengekomen was in combinatie met het feit dat ik het Scandinavische thriller genre recentelijk ontdekt heb, besloot ik het boek voor die luttele €1.50 mee te nemen, niet vermoedend dat dit wel een heel mooie investering bleek te zijn. Want, mijn hemel wat heb ik van dit boek genoten zeg. Eenmaal erin begonnen kon ik het niet meer weg leggen. Het boek zit zeer vernuftig in elkaar en leest als een trein.
Cilla en Rolf Bӧrjlind blijken een zeer succesvol Zweeds schrijverskoppel dat talloze scenario’s hebben geschreven voor bekende Zweedse series als Martin Beck en Arne Dahl. Met het boek Springvloed (Springfloden) leverden ze in 2012 hun debuut in boekvorm. En wat voor een.
Het boek begint met een gruwelijke moord op een jonge zwangere vrouw in de zomer van 1987 op een eiland in Zweden. 23 jaar later is de moord nog steeds niet opgelost en is de dienstdoende onderzoekende agent van de aardbodem verdwenen. De jonge studente Olivia Rӧnning gaat als onderdeel van een schoolopdracht op onderzoek uit en stuit op een aantal zaken die wel eens meer licht op de zaak kunnen brengen. Hierbij gaat ze ook op zoek naar de verdwenen agent Tom Stilton. Tegen de achtergrond hiervan worden een aantal zwervers op gruwelijke wijze mishandeld waarvan video opnames op internet geplaatst worden. Deze twee zaken lijken in de verre verte geen verband met elkaar te houden, maar net als de diverse andere op zich staand lijkende verhaallijntjes in dit boek, komen al deze draadjes uiteindelijk bij elkaar in een prachtige ontknoping.
Het boek is prachtig beschreven en ik heb het maar moeilijk weg kunnen legen. Er wordt voldoende tijd genomen om de diverse karakters in dit boek te introduceren en ons een blik te gunnen in de achtergronden van deze personages. En dit zijn heel sterk geconstrueerde karakters met ieder zeer unieke eigenschappen (wie zal er geen glimlach op zijn gezicht getoverd zien bij het prachtige stel Mette en Mårten Olsäter en hun, laten we zeggen, aparte leefstijl). Deze zullen allen wellicht nog terug komen in de volgende delen van deze serie, want ja, er zijn inmiddels al vier vervolgdelen op de markt. Ik weet in ieder geval heel erg zeker dat ik niet al te lang zal wachten met het lezen van het tweede boek in deze serie, want ik ben toch wel heel benieuwd geworden hoe het verder zal gaan met Rӧnning en Stilton.

Meer recensies van Richard Baarspul