In de naoorlogse puinhopen van het Hamburg in 1947 is de jonge Hanno opzoek naar bruikbaar materiaal om te verpatsen op de zwarte markt om op die manier niet alleen aan voedsel maar ook aan kolen of hout te komen voor de kachel. Hij woont met zijn jongere zusje en zijn moeder in de enige overeind staande kamer van hun verder plat gebombardeerde huis. Op een dag ontdekt hij op zoektocht het naakte lichaam van een jonge vrouw in een kelder. Vlak daarna komt hij met zijn zusje een klein jongetje tegen dat ogenschijnlijk volledig verlaten is. Ze besluiten het jonge kereltje mee naar huis te nemen en het wordt liefdevol in het gezin opgenomen.

In 1992 wordt Anna op haar veertigste verjaardag getipt door haar ex-man, die advocaat is, over het grote landhuis Anguist dat gerenoveerd gaat worden. Het landhuis is bezit geweest van Anna’s familie en haar moeder zou aanspraak kunnen maken op het huis. Anna’s moeder wil hier echter niets van weten. Anna zelf raakt nieuwsgierig naar vooral het verleden van haar familie voor 1950. Het is een periode waar niet over gesproken wordt. Wanneer Anna op onderzoek uit gaat ontdekt ze diepgaande geheimen over het verleden van haar familie.

Samen met de gebeurtenissen op het landgoed Anguist tijdens de Russische bezetting van 1945 volgt dit boek drie ogenschijnlijk verschillende verhaallijnen die uiteindelijk op treffende wijze samen komen tot een geheel.

Ik ben spontaan in dit boek gestapt toen ik een enthousiaste review las op Facebook. Ik heb het direct opgezocht op Storytel en heb het afwisselend als luisterboek en e-book gelezen. Met het lezen van dit boek ben ik een beetje buiten mijn comfortzones gestapt. Ik lees normaliter thrillers en fantasy boeken. Ik was aangenaam verrast. Meteen al na de eerste hoofdstukken kon ik het nog maar moeilijk weg leggen en ik werd al zeer snel gegrepen door de drie diverse plots in dit boek. Van twee verhaallijnen in het boek wordt meteen in het begin al duidelijk dat ze bij elkaar horen, maar het derde plot laat lang gissen naar hoe het in het geheel thuis gaat horen. Het interessante van dit boek, en dat is op zeer treffende wijze beschreven, is dat het zich nu eens niet in de tweede Wereld oorlog zelf afspeelt, maar net erna en wat het effect ervan is geweest op ons, de gewone burger die hierin onwillig meegesleept zijn. Ik heb zelf niet veel boeken over de oorlog gelezen (ik denk dat Oorlogswinter van Jan Terlouw het enige is dat ik ooit gelezen heb) maar wel diverse films over het onderwerp gezien. En wat opvalt is dat het bijna altijd over ons gaat, de Nederlanders. Er wordt bijna nooit met een woord gerept over het effect van de oorlog op de Duitse burgers zelf. Dit boek drukt ons op zeer treffende wijze met de neus op de feiten. Het laat ons op ontroerende wijze zien hoe de burgers uit Duitsland zelf ook slachtoffer waren van deze oorlog. We lijken dit vaak te vergeten als we het hebben over de tweede Wereldoorlog. Toen de Engelsen Duitsland plat bombardeerden heeft dat verstrekkende gevolgen gehad voor Duitse burgers die in een klap alles kwijt raakten en met kinderen dezelfde verschrikkelijke hongersnoden tegemoet traden als wij dat in Nederland ook hebben gehad. En dan nog maar te zwijgen op wat er gebeurden toen Duitsland de oorlog verloor en de Engelsen en de Russen het land bezetten. Het is alom bekend dat de Russen niet vriendelijk om gingen met de burgers uit Duitsland. Hoewel het verhaal fictie is, speelt het zich af tegen een realistische en waargebeurde achtergrond.
Het was een prachtig boek die me diep geraakt heeft. Halverwege het boek was er een twist in het verhaal die ik niet aan zag komen en die me even sprakeloos heeft gehouden. Vanaf dat moment was het voor mij nog maar moeilijk het weg te leggen. Geweldig beschreven door Mechtil Borrmann en zeer goed hoe de drie verhaallijnen uiteindelijk samen gewoven worden tot een geheel. Een emotionele rollercoaster!
Ik ben van plan een hardcopy van het boek aan te schaffen en het op zijn tijd nog eens te lezen.

Reacties op: Emotionele rollercoaster in naoorlogse Duitsland!

Oorlogskind - Mechtild Borrmann