Een pracht van een thriller

Richard Baarspul 24 februari 2020
Nadat ik een kleine review had gelezen over dit boek elders op deze pagina, heb ik spontaan besloten om dit boek ook te lezen. Dit is overigens de eerste keer dat ik een volledig boek als luisterboek heb gelezen...eh..geluisterd. Het boek is voorgelezen door Christel Schimmel op storytel.
Allereerst, de voorleesstijl van Christel is mij erg bevallen. Het luistert alsof ze zich goed kan inbeelden in het hoofdpersonage en het feit dat het boek geschreven is vanuit de eerste persoon en het hoofdpersonage zelf een vrouw is, maakt het des te interessanter dat het boek ook door een vrouw is voorgelezen. Het valt me overigens, nadat ik ook wat reviews van andere boeken door Riley Sager heb gelezen, dat Riley, zelf een man, vaak een vrouw als hoofdpersoon heeft en vanuit het ik perspectief schrijft. Of is Riley gewoon een pseudoniem voor een wellicht vrouwelijke schrijfster. Het zou me niets verbazen en het maakt verder ook niet uit. Christel Schimmel heeft een talent om ook personages een eigen stem te geven en zelfs te voorzien van accenten. Hierdoor herkende ik vaak direct door wie er iets gezegd werd. Wat me wel opvalt is haar, naast een overigens perfecte artikulatie, uitspraak bij woorden die eindigen op EN die steevast en structureel uitgesproken worden als UH.....Sprekuh, Lopuh, aankijkuh....het is een klein detail op een verder geweldige vertelvorm.
Het boek zelf is overigens een zeer spannend verhaal dat relatief langzaam op gang komt maar een zeer goede opbouw heeft dat naar een prachtige climax toewerkt. Het gaat over Jules Larsen, een jongedame die nadat ze zojuist haar baan kwijt geraakt is en door een overspelige vriend op straat komt te staan, een droom baan krijgt als zogenaamde 'housesitter' in het beroemde en prestigieuze Bartholomew gebouw in New York. Om leegstand in de luxe appartementen te voorkomen worden jonge dames (en heren) aangenomen om drie maanden in een appartement te wonen tegen een onwerkelijk bedrag van 12000 dollar. Het lijkt te mooi om waar te zijn. En...dat is het ook. Voor dit mooie bedrag moet je je wel aan enkele bijzondere regels houden:
1) Geen bezoekers
2)Geen nachten weg
3)Niet de andere bewoners van het complex lastig vallen.
Jules gaat akkoord, want dit is een kans van haar leven om niet alleen drie maanden in het meest prestigieuze gebouw van New York te wonen, maar ook om zeer makkelijk aan veel geld te komen waarmee ze haar leven een harde 'reset' kan geven.
Maar als ze eenmaal haar intrek heeft genomen duurt het niet lang voordat ze erachter komt dat het gebouw verhuld is in duistere geheimen. Dit begint met de plotselinge verdwijning van een andere housesitter waarmee ze net vriendschap heeft gesloten. Ze zet alles op alles om te achterhalen wat er met haar gebeurd is en trekt daarmee een beerput van ellende open.

Zoals ik al eerder zei, het boek komt even traag op gang, maar wordt op een dusdanig prettige manier verteld waardoor het toch de aandacht vasthoud. En...als het eenmaal op gang komt, laat het zich moeilijk weg leggen. Ik heb er zelf in ieder geval enorm van genoten en het nodigt ook zeer zeker uit om ook wat van de andere titels van deze schrijver te lezen.

Meer recensies van Richard Baarspul