Prachtig boek dat boeit van begin tot eind!

Richard Baarspul 16 september 2020
De jonge Koli leeft in het dorpje Mythen Rood dat omgeven is door muren. Niet om mensen binnen te houden maar om…..bomen buiten te houden. De Wereld waarin Koli leeft is die waarin wij ooit leefde. Maar de Wereld is doorgegaan en de toen de mensheid door middel van technologie probeerde om de groei van vegetatie te bevorderen is de vegetatie door gemuteerd en zelfdenkend geworden. De bomen hebben zich tegen de mensheid gekeerd en kunnen zich nu zelf verplaatsen. Hun zaden zijn dodelijk en wanneer de zon schijnt zijn ze zelfs in staat te bewegen. Ze voeden zich met…juist…mensen. Alhoewel technologie mensen vreemd is, zijn er overblijfselen van deze technologie en sommigen van deze werken nog. Degene die deze technologie werkzaam kunnen maken worden automatisch de beschermers van het dorp. Ze worden Ramparts genoemd en zijn belast met de taak het dorp te beschermen en te leiden. Als de jonge Koli zo’n stukje technologie in handen krijgt gaat er een Wereld voor hem open. Hij geloofd dat zijn droom in vervulling zal gaan en er een toekomst als Rampart voor hem in het verschiet ligt. In plaats daarvan wordt hij verbannen uit het dorp en moet hij de levensgevaarlijke wijde Wereld in. Een Wereld waarin de dood letterlijk op de loer ligt. Het is het begin van een waanzinnig avontuur…

Dit boek werd op verschillende social media sites enorm gehyped. Orbit is daar erg goed in en weten precies hoe je lekker te maken voor een van hun publicaties. En het mooie is dat ze er meestal niet ver naast zitten. Ik moet mijn eerste boek van deze uitgever nog lezen dat ik niet goed vond. Ik werd getriggered door alle reclame rondom dit boek maar had eigenlijk van te voren geen flauw idee waar het boek eigenlijk over zou gaan. Ik kende de schrijver ook niet, al blijkt dat hij al enkele bestsellers op zijn naam heeft staan (The Girl with all the Gifts dat ook verfilmd werd en The Boy on the Bridge zijn twee van zijn bekendste). In ieder geval, toen ik het boek in de bookstore tegen het lijf liep heb ik het dan ook zonder er bij na te denken gekocht. En het bleek een schot in de roos want het is echt een fantastisch verhaal.
Het duurde echter wel een pagina of 50 voor ik er echt in kon komen. Het boek is namelijk niet in een standaard vorm geschreven. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de hoofdpersoon Koli, dus in de eerste persoon en is bewust in een een soort slang geschreven van een taal dat niet vooruit is gegaan maar juist achteruit en bewust met de nodige grammatica fouten. En dat is in het begin erg verwarrend, maar zit je eenmaal een goede 50 pagina’s in het verhaal dan ben je er gewend aan geraakt en valt het niet meer zo op. Het kost alleen even om om te schakelen. Zit je er eenmaal in, blijkt het eigenlijk gewoon geniaal te zijn.
Het boek speelt zich af in een postapocalyptische Wereld. En al snel kom je erachter dat het eigenlijk gewoon Engeland is maar dan enkele honderden jaren in de toekomst. En alhoewel het de toekomst betreft is de mensheid eigenlijk terug gegaan in de tijd. Nagenoeg alle technologie is verdwenen en de mensheid is terug gegaan in een primitieve staat. Er zijn echter nog steeds overblijfselen van oude technologie en dit in handen hebben is als een soort magie. Dat wil zeggen, als je het werkzaam kunt krijgen. Het dorp Mythen Rood wordt geregeerd door mensen die het voor elkaar gekregen hebben wat van deze technologie werkzaam te krijgen. Zij beschermen het dorp dan ook tegen gevaren van buitenaf. In eerste instantie schuilt het grootste gevaar in de bomen die zodanig doorgemuteerd zijn dat ze zichzelf kunnen verplaatsen en zich voeden met vlees. Het liefst mensenvlees. Ook de zaden van deze bomen zijn dodelijk en het is de taak aan de dorpelingen dat deze zaden geen grond krijgen in het dorp.
Zoals ik al zei, het geheel wordt verteld vanuit het perspectief van een 15 jarige jongen en is behalve een geweldig avonturen boek ook een zogenaamde coming of age verhaal dat soms lijkt op ene Y.A. boek terwijl het dat eigenlijk niet is. Ik wil niet te veel weggeven van het boek, je moet het echt zelf lezen. Maar wat ik wel kwijt wil is dat het een geweldig geschreven verhaal is dat zich moeilijk weg laat leggen vol met zeer interessante personages waar je al snel een band mee schept. Kun je je door die eerste lastige 50 pagina’s heen worstelen, dan kun je je opmaken voor een geweldig boek! Een van mijn persoonlijke hoogtepunten van dit jaar.

Meer recensies van Richard Baarspul