SLAUGHTER OP HAAR BEST MET EEN BEKEND THEMA

Cees van Rhienen 03 maart 2024
[RECENSIE] Na die nacht van Karin Slaughter

SLAUGHTER OP HAAR BEST MET EEN BEKEND THEMA

++ ‘Ze boog zich voorover en kokhalsde zo hevig dat de tranen in haar ogen sprongen. Gal spatte over het ruwe beton. Ze voelde het warme vocht als speldenprikjes tegen haar blote benen slaan’ ++

Oorspronkelijke titel: After That Night
ISBN: 978 94 027 1286 5
Uitgegeven door: HarperCollins Holland
Pagina’s: 401
Vertaling: Ineke Lenting
Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️⭐️

De Amerikaanse bestsellerauteur Karin Slaughter staat al jaren garant voor grote verkoopcijfers. Zowel in Nederland als Vlaanderen overstijgt de verkoop van ieder boek met gemak de honderdduizend. Dat ligt natuurlijk op de eerste plaats aan haar schrijftalent, verder hebben haar beide hoofdpersonages Will Trent en Sara Linton daar een flink aandeel aan. Maar ze draait haar hand ook niet om voor een stadalone, meestal met de onderdrukking van en geweld tegen vrouwen als thema. In het veertiende deel van de Will Trent-reeks met de titel Na die nacht, zal de arts en verloofde van Will Trent, Sara Linton worden geconfronteerd met een ernstige gebeurtenis uit haar verleden.

Sara Linton wordt tijdens haar dienst bij de spoedeisende hulp geconfronteerd met de negentienjarige Dani Coopers. De jonge vrouw blijkt te zijn ontvoerd, gedrogeerd en daarna verkracht. Als Sara het zwaargewonde slachtoffer lichamelijk onderzoekt wordt ze geconfronteerd met verwondingen die akelig veel overeenkomen met haar verwondingen die ze vijftien jaar eerder opliep. Als in een film verschijnen de beelden uit haar geheugen messcherp voor haar en het zal toch niet waar zijn dat de man die dit leed bij haar heeft veroorzaakt, nog steeds bezig is bij andere vrouwen. Ze praat er ’s avonds over met Will Trent, speciaal agent bij het Georgia Bureau of Investigation in Atlanta, Georgia en ze besluiten dieper op de zaak in te gaan.

++ ‘Mannen doen maar wat ze willen. Ze behandelen vrouwen als tampons. We zuigen hun woede en misbruik op, en als we te vies zijn door hun slijm, wisselen ze ons in voor een splinternieuw exemplaar’ ++

De plotopbouw ontwikkelt zich snel als Will het onderzoek start naar de dader van Dani Coppers. Als dat Thomas McAllister, zoon van de arts Mac McAliister blijkt te zijn, werkt dit als een flashback voor Sara. De vader van Thomas was een soort van studiegenoot van haar die niet in aanmerking kwam voor een beurs die uiteindelijk voor haar was. Er vallen tijdens het onderzoek namen die nagenoeg allemaal aan artsen toebehoren. Een gesprek dat Sara heeft met Britt McAllister, moeder van Thomas en ook een gerespecteerd arts, geeft alleen maar meer aanleiding om het onderzoek meer te verdiepen. Zeker als het lichaam van Merit Barrowe wordt gevonden, eveneens ontvoerd, gedrogeerd, verkracht en tenslotte vermoord…

Van de auteur is alom bekend dat de onderdrukking van vrouwen een terugkerend thema in haar verhalen is. Om deze specialisatie geloofwaardig op de lezer over te kunnen brengen zijn goed verdiepte personages nodig. Inmiddels heeft ze met overtuiging bewezen daar geen enkele moeite mee te hebben. Omdat het in Na die nacht over langdurig seksueel misbruik gaat, moet de lezer wel weten dat sommige scenes een expliciete beschrijving van alle processtappen weergeeft. De beide protagonisten spelen de rol van hun leven, mede omdat Sara Linton vijftien jaar eerder een soortgelijke ervaring heeft meegemaakt en daar nog steeds niet alles een plaats van heeft kunnen geven. Dan kom je ook direct aan de kern van het verhaal; niet de daad zelf is belangrijk maar meer wat het bij de slachtoffers voor impact heeft op hun verdere leven. Dat kun je best over laten aan Slaughter.

Samengevat is Na die nacht weer een sterk verhaal dat volledig herkenbaar is voor de auteur. Alle ingrediënten zijn in voldoende mate aanwezig om dit verhaal enerzijds als spannende thriller te lezen die druipt van het gevaar en anderzijds een emotionele conclusie te laten trekken dat seksueel misbruik door alle lagen van de bevolking plaatsvindt.

Eindoordeel: 4,0 sterren

Spanning: 4 sterren