Aardig verhaal als je houdt van politie-speurwerk

Rob Scherjon schreef in 1991 zijn eerste misdaadroman met als hoofdpersoon de Rotterdamse journalist ( en jazzliefhebber) Mark Sanders. ” Cold Case” is zijn zevende thriller en Mark Sanders is weer terug op het toneel. Dit is het eerste boek wat ik van hem lees en het is een zelfstandig leesbare thriller.

Hoofdrolspeler Mark Sanders is inmiddels gepensioneerd en zijn vrouw heeft hem verlaten. Ex-rechercheur Cor Spijker zoekt hem op om over een zaak van acht jaar geleden te praten. De zaak gaat over een Duitse hoteleigenaar , woonachtig in Rotterdam, en zijn vrouw die kort na elkaar dodelijk zijn verongelukt. Het onderzoek leverde niets op en de zaak werd geseponeerd. Cor Spijker is echter op eigen initiatief een nieuw onderzoek gestart en vraagt Mark Sanders om aan te sluiten. Er blijkt inderdaad meer achter te zitten dan een ongeval en al speurend komen ze terecht in een casino in de Belgische kustplaats Blankeberge waar alle puzzelstukjes lijken te passen.

Als je houdt van speurthrillers a la Baantjer dan is dit ook een boek die je in een zucht uitleest. Eenvoudige opstapeling van ontdekkingen, aardige spanningsopbouw, een leuke twist hier en daar, genoeg ingrediënten voor een paar uurtjes leesplezier. Hoewel er op de cover staat ‘Rotterdamse thriller” ligt dat er niet bovenop. Zelf ben ik niet bekend met Rotterdam en met jazz maar als je dit wel bent zal je de wijze waarin hierover wordt gesproken in het verhaal extra waarderen, dan wel herkennen. Dat geeft de lezer vaak net dat ietsje meer. Qua spanningsopbouw heb ik niets aan te merken al is het hier en daar een beetje ongeloofwaardig en over-de- top naar mijn smaak. Persoonlijk hou ik meer van wat meer realisme in een thriller maar aan de andere kant kan een kat in het nauw rare sprongen maken en de daders in kwestie zijn ook denk wel in staat tot vreemde acties.

Ik vond ” Cold Case” prettig weglezen maar ik zat niet van spanning op het puntje van mijn stoel. Een aardig verhaal uit het detective/politie verhalen genre.

Meer recensies van Conny Schelvis