Een prachtig debuut!

Een prachtig debuut van Karin Driegen.
Een verhaal wat zich afspeelt tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog. Je maakt in " Waarom moet ik u tegen jou zeggen?" kennis met Minnie en Douwe. Minnie die vanuit Duitsland naar Nederland geëmigreerd is, trouwt met de Nederlandse verzetsstrijder Douwe. Douwe is niet heel erg open over zijn werkzaamheden in het verzet en dat schept wantrouwen bij Minnie. Helemaal als Douwe regelmatig laat thuis komt en Minnie hem verdenkt van vreemdgaan. Minnie voelt zich erg eenzaam bij de zorg voor hun kinderen. Tot het moment dat haar man wordt opgepakt. Wie heeft Douwe verraden? Het boek is verdeeld in twee delen. Het eerste deel beschrijft de periode van vlak voor en na de bevrijding en in het tweede deel lees je over het verdere leven van Minnie. Het boek heeft korte hoofdstukken, waardoor je snel nog een hoofdstuk leest en nog één. Ik las dit boek in een dag uit. "Waarom moet ik u tegen jou zeggen?" is een verhaal over de Tweede Wereldoorlog, maar ook over de jaren erna. De titel voor dit boek vond ik heel bijzonder en ik vroeg mij af hoe deze gekozen was? Hier kom je tijdens het lezen achter.
Het is een indrukwekkend verhaal over liefde, verraad, doorzettingsvermogen, rouw en overleven. Het verhaal van Karin is gebaseerd op de strijd voor vrijheid die haar grootouders leverden. Een prachtig eerbetoon. Een absolute aanrader voor iedereen die graag leest over de Tweede Wereldoorlog.
Opdat we niet vergeten.

Meer recensies van De boekenkast van Bianca