Een warm gevoel in het besneeuwde stadje Alba

Edriënne 31 juli 2020
Rebecca Yarros is een hopeloze romanticus en weet als vrouw van een militair als geen ander waar ze over schrijft. Met haar nieuwste boek ‘De kleur van Colorado’ verovert ze opnieuw harten, ditmaal met in de hoofdrol Camden Daniels. Zes jaar geleden keerde hij terug van het slagveld zonder zijn jongere broer Sullivan. Hij gaf zichzelf de schuld voor de dood van zijn broer... en hij was niet de enige. De bewoners van zijn geboortestad keken hem met de nek aan en dus vertrok Camden met de belofte aan zichzelf om nooit meer terug te keren. Totdat hij bericht krijgt dat zijn dementerende vader hem nodig heeft en hij opnieuw in aanraking komt met de zeshonderdnegenenveertig inwoners van Alba... waaronder de vrouw die hij nooit heeft kunnen vergeten.

Die vrouw is Willow Bradley. Net als Camden geboren in Alba, waar ze een rustig leventje heeft opgebouwd. Totdat haar vriend Sullivan overlijdt tijdens een militaire missie. Ze krijgt de steun van haar familie en de andere inwoners, alleen zien die het liefst dat ze zes jaar later nog steeds in zwarte kleding elke dag huilend om zijn dood rouwt. In het stadje waar de tijd stil lijkt te staan wordt ze geconfronteerd met het verleden als haar jeugdvriend Camden – tevens Sullivans broer – terugkeert en oude gevoelens naar boven haalt.

‘Hoever ben je bereid te gaan voor iemand die je nodig heeft?’ prijkt er op de kleurrijke cover van het boek. Het antwoord op deze vraag brengt Yarros meteen in uitvoering, want het eerste hoofdstuk van het boek sleurt je direct in een spannende confrontatie die zorgt dat je wel door móét lezen. Dat Willow direct oog in oog staat met een groot gevaar zorgt ervoor dat het weerzien tussen haar en jeugdvriend Camden direct van de pagina’s af spat. Het belooft veel goeds voor de rest van het boek, want dit zal zeker niet de eerste keer zijn dat Camden Willow te hulp moet schieten. Maar wie weet is dat andersom ook wel zo?

Het mooie aan de ontmoeting van Willow en Camden, vind ik dat het dit boek geen standaard liefdesverhaal maakt. Waar bij sommige New Adults personages direct (seksueel) tot elkaar aangetrokken worden, is ook hier een duidelijke aantrekkingskracht, maar werkt Yarros dat geleidelijk aan uit. Zo is net als in veel romantische boeken dat aantrekken en afstoten tussen een liefdeskoppel aanwezig, maar in een realistischer tempo.

Dat dit boek dan ook onder het genre roman/feelgood in plaats van als New Adult is uitgegeven, vind ik goed passen. Hoewel de romantische cover in eerste instantie anders doet vermoeden, draait niet het hele verhaal om Camden en Willow, maar zijn zij spelers in een groter geheel. De markante inwoners van het stadje Alba spelen namelijk een grote rol in het verhaal. Zo zijn er een Historische Vereniging die zoveel mogelijk toeristen naar het stadje wil halen, een rijke geschiedenis van de plaatselijke mijn en meerdere interessante familiebanden, waarbij bijvoorbeeld Willow en haar zus niets liever dan de goedkeuring van hun vader willen hebben. Deze omgevingsfactoren maken het verhaal ‘echt’. Het feit dat Camden en Willow ieder met een hele familie aan mensen verbonden zijn die ieder ook hun eigen leven hebben, zorgt ervoor dat ik het gevoel krijg dat Alba een stadje is dat leeft. Ik zie zo voor me dat je Alba zou kunnen bezoeken en dat Willows nichtje Rose bij aankomst direct een eenhoornspeld op je zou spelden!

Eén van de naar mijn mening mooiste verhaallijnen in het boek draait om Art, de vader van Camden. Deze verhaallijn is misschien nog wel belangrijker dan de liefde tussen Cam en Willow, omdat dit immers is waar ‘De kleur van Colorado’ mee begint: Camden komt terug voor zijn vader. Hoewel hij pas 58 is, begint Art te dementeren. Het ene moment is hij helder, het andere moment denkt hij dat het jaren geleden is en maakt hij ruzie met zijn zoons om de autosleutels, omdat hij zijn vrouw van de bibliotheek wil kunnen halen als het sneeuwt. Hartverscheurend als je dan weet dat zijn vrouw jaren geleden al is overleden. Rebecca Yarros zorgt hiermee voor veel emotie in het verhaal en kaart gevoelige thema’s aan als vader Art een niet-reanimerenverklaring wil hebben. Dit heeft mij absoluut geraakt en maakt dat ik ‘De kleur van Colorado’ heel bijzonder vond om te lezen.

De thema’s als liefde, familiebanden, schuld en vooruitgang in een stadje waar de tijd almaar stil lijkt te staan, zorgen ervoor dat dit boek geen standaard roman is. Tot nu toe kende ik alleen de Flight & Glory-serie van Rebecca Yarros, maar voor mij stijgt dit boek daar absoluut bovenuit. Alleen al de schrijfstijl voelt meer volwassen, waarbij de zinnen vaak vrij lang zijn, maar de beschrijvingen toch vaak kortere, beeldende beschrijvingen tussendoor die een winterse setting schetsen, waarbij de dialoog de boventoon voert. Ik kwam tijdens het lezen veel mooie zinnen tegen als: “Je bent vrij om je eigen keuzes te maken, maar onder de gevolgen van die keuzes kom je niet uit,” die ook niet zomaar voor de dichterlijkheid neergepend worden, maar ook echt betekenis krijgen.

Ik heb Camden en Willow absoluut in mijn hart gesloten. ‘De kleur van Colorado’ is een boek vol liefde dat je raakt, maar toch ook in spanning weet te houden, met net nog even een typisch Rebecca Yarros cliffhanger-momentje richting het einde van het boek waarbij je je hart vasthoudt. Hoewel het stadje Alba in het boek voorzien was van een dikke sneeuwlaag in de winter, sla ik het boek met een warm gevoel dicht. Dit is voor mij mijn nieuwe favoriet van Rebecca Yarros, én zeer verdiend: het beste boek dat ik tot nu toe dit jaar heb gelezen.

Meer recensies van Edriënne