Een feelgoodroman om te lachen, zwijmelen en dromen

Edriënne 17 januari 2021
Navy de Roode, hoofdrolspeelster van Petra Kruijts nieuwste roman Blauwdruk van geluk, werd 28 jaar geleden geboren op het witte doek. Haar moeder, een beginnend actrice, nam het principe ‘method acting’ wel héél serieus en besloot voor haar filmrol echt zwanger te worden. De film werd een kaskraker en de pasgeboren baby? Die werd in één klap beroemd. Toch bleef de filmdochter heel gewoon. Zo laat Navy zich liever Avy noemen en wil ze niet door haar naam, maar door haar talent doorbreken als actrice.

Blauwdruk van geluk is de zevende roman van Petra Kruijt. Inmiddels heb ik dus al net zoveel boeken van haar gelezen en was ik ontzettend enthousiast dat er weer een papieren boek van haar hand verscheen. Jaren geleden maakte ik kennis met het genre chicklit en was Petra Kruijt één van de allereerste schrijfsters die ik in dat genre las: ik was meteen verkocht. Na al deze boeken waren de verwachtingen natuurlijk hooggespannen.

Wat me opviel aan het boek, was het vertelperspectief in de hij/zij-vorm. Zo richt het boek zich niet alleen op Avy en haar belevenissen tijdens haar vele audities, het werken bij Hotel Wolthuis en feestjes met haar beste vriendin Meia, maar ook op de filmmaker die in haar leven komt, Raoul. Dit personage is geen simpele crush die in het leven van Avy verschijnt om hartstochtelijk met haar te zoenen (hoewel ze daar natuurlijk wel aan denkt), maar heeft echt zijn eigen diepgaande plot in het thema ‘co-ouderschap’, dat door Petra Kruijt heel mooi en realistisch wordt uitgewerkt.

Petra Kruijt maakt mijn verwachtingen opnieuw waar in een feelgoodroman waar je in no-time doorheen vliegt. Net als die allereerste chicklit die ik destijds las, heeft Petra’s schrijfstijl me meteen aan het boek gebonden. Ze heeft het talent om een boek zo te beginnen dat je denkt: vertel me meer. Ook de humor die bij feelgood hoort is uiteraard aanwezig.

Blauwdruk van geluk is de zevende roman van Petra Kruijt, maar ik hoop dat er nog vele komen. Ik heb genoten van deze hartverwarmende roman; de verhaallijnen binnen en buiten de spotlights en de aantrekkingskracht tussen de hoofdrolspelers. Met Blauwdruk van geluk zet Petra Kruijt een feelgoodroman neer waarmee je kunt lachen, wegzwijmelen, maar vooral dromen. Als je eenmaal in jezelf gelooft, kan je worden wie of wat je maar wilt.

De volledige versie van deze recensie (ja, nog langer!) verscheen op Edrienne.nl

Meer recensies van Edriënne