Nooit te laat om je dromen na te jagen

Edriënne 28 november 2020
Christa gaat back to school in ‘Onder studenten’ van Petra Kruijt. Op achttienjarige leeftijd had ze de meest ambitieuze plannen: Holland’s Next Top Model worden, of nee, toch naar de toneelschool! Maar het leven had andere plannen met haar: Christa werd onverwachts zwanger. Nu, zeven jaar later, is ze gelukkig met haar man Rens en dochtertje Tessa. Maar toch wil ze meer: de kansen pakken die ze als jonge moeder heeft laten liggen.

Ze besluit zich in te schrijven voor de opleiding Filosofie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Als ze eenmaal bericht krijgt dat ze is toegelaten, moet ze haar angst onder ogen zien: iedereen vertellen dat ze gaat studeren. Ook moet ze dealen met de veroordelende reactie van haar schoonmoeder nu ze gaat studeren in plaats van fulltime huismoeder te zijn.

Het plot van ‘Onder studenten’ zou een mooi verhaal zijn voor een film: fulltime huismoeder gaat toch studeren tussen de jonge, feestende studenten en komt erachter dat ze alle top 40-hits van tegenwoordig totaal niet kent. Waar het plot zeker een glimlach op je gezicht tovert, vind ik het goed dat het niet vervalt in overdreven komedie. Met haar 25 jaar is Christa immers niet heel oud en de kleine generatiekloof uit zich vooral in de dingen die Christa heeft gemist door het halve jaartje hbo-studie dat ze door haar zwangerschap niet af kon maken.

Het plot is daarmee leuk en realistisch uitgewerkt. De studentenervaring is aanwezig, maar wordt niet zo losbandig dat het niet meer bij het personage zou passen. Christa zou gewoon een student kunnen zijn als alle anderen, waarmee het boek ook een positieve noot geeft dat het nooit te laat is om je dromen na te jagen. Het grote verschil is echter dat ze thuis een man heeft zitten en een zes-bijna-zevenjarige dochter om voor te zorgen… en dat ze dat niet vertelt om bij haar studiegenoten te horen. Hierdoor stapelen de leugens zich op en werkt Christa zich aardig in de nesten.

Gevaarlijke geheimen
Als lezer zit je dan ook op het puntje van je stoel met de gedachte hoe bont Christa het zal maken en bovendien of iemand haar geheim zal ontdekken. Zo weten haar medestudenten niet dat ze een man en kind heeft en heeft ze er voor het gemak ook nog even een broer en zus bij verzonnen, maar ook haar man weet niet wat zich op haar studie afspeelt. Als haar erg knappe studiegenoot Nathan avances naar haar maakt, slaat ze die niet direct af. Oké, kleine generatiekloof dan, want als iemand je voor een drankje vraagt is dat zeker meestal niet om samen in het café te gaan studeren.

Deze geheimen broeien aan de oppervlakte, terwijl je als lezer je afvraagt wanneer één van de twee kanten uit zal komen, of misschien wel allebei. Vooral bij de studentengroep dacht ik vaak: vertel het nou! Of dat gebeurt zal ik niet verklappen, maar als je het liefst een personage nu zou willen opbellen om dat te zeggen, weet je dat je helemaal in het verhaal zit.

Studievriendin met een stem
Dit komt, naast het verhaal dat spannend blijft door Christa’s ervaringen op de universiteit en het ‘echte’ leven thuis met haar man en een sterk plot met haar schoonzus Sophie af te wisselen, door de fijne schrijfstijl van Petra Kruijt. Als ik een boek van Petra oppak, weet ik meteen weer waardoor ik enkele jaren geleden fan ben geworden. Haar personages hebben echt een eigen stem, waardoor het voelt alsof Christa een vriendin – of hé, misschien wel een studiegenoot – van je zou kunnen zijn. Kenmerkend daarbij is dat Christa niet een mierzoet of naïef romcompersonage is, maar juist een duidelijke eigen mening heeft, ook als ze ergens niet tevreden over is; dit maakt haar menselijk. De dialogen en beschrijvingen zijn verder vlot geschreven, waardoor je ze in een rap tempo wegleest, maar de tekst door fijne woordkeuzes toch vloeiend aanvoelt.

Voor je het weet, ben je dan alweer aan het eind van het boek. Voor mij had dit nog wel minstens vijftig pagina’s langer mogen duren. Omdat ik geen genoeg kon krijgen van het verhaal, maar ook omdat het einde nu wat abrupt aanvoelde. Een situatie richting het einde van het verhaal komt eigenlijk net tot de climax, maar had voor het afgeronde gevoel nog iets langer uitgewerkt mogen worden. Ook blijf je als lezer benieuwd hoe – zonder spoilers – het verdergaat met Nathan en haar andere studiegenoten. Ik denk dat het plot daarbij zeker nog ruimte overlaat voor meer.

Girl power
‘Onder studenten’ is nu voor de Girl Power-serie uitgebracht in een nieuw jasje. Mocht Petra Kruijt om dit te vieren besluiten om zo’n acht jaar later een vervolg op dit boek uit te brengen, dan ben ik absoluut van de partij. Zo ben ik erg benieuwd hoe het met haar studievrienden verdergaat én natuurlijk met de studie. Hoe zou het Christa bijvoorbeeld afgaan als ze stage zou moeten lopen? Of, ambitieus en intelligent als ze is, zou Christa het helemaal schoppen tot een master en PhD? Ook zou ik het erg leuk vinden om te zien hoe ze schoonzus Sophie onder haar hoede zou nemen. Enne, gaat studievriend Ferdinand ooit eens zijn perfecte partner vinden?

‘Onder studenten’ is een realistisch en charmant verhaal over liefde, familie, het studentenleven, verwachtingen en wat er gebeurt als je de vastgeroeste patronen doorbreekt. Hoofdpersonage Christa grijpt elke kans, waarbij je als lezer door blijft lezen om te ontdekken hoe ver haar grenzen zullen gaan. Een heerlijke feelgoodroman van Petra Kruijt met een duidelijke boodschap: het is nooit te laat om je dromen na te jagen.

Meer recensies van Edriënne