Colleen Hoover is een ster in het schrijven van ugly cry-boeken

Edriënne 08 mei 2022
Haal de tissues maar tevoorschijn, want Colleen Hoover is terug met een nieuwe roman die je recht in het hart raakt. In Reminders of him (Herinneringen aan hem) wordt Kenna na vijf jaar gevangenisstraf vrijgelaten. Ze heeft een straf moeten uitzitten voor een tragische fout die haar leven voor altijd heeft veranderd. Toch keert Kenna terug naar het stadje waar alles misging, in de hoop deel uit te kunnen maken van het leven van haar inmiddels vierjarige dochter.

Kenna is een jonge moeder die verlangt naar een kans op vergeving. Haar intenties zijn goed en Kenna probeert zo min mogelijk fouten te maken, maar iedereen lijkt vastberaden om haar bij haar dochter weg te houden. Ondertussen heeft Kenna’s hele leven stilgestaan en moet ze proberen weer iets op te bouwen, nu ze haar laatste geld heeft gebruikt om naar het stadje terug te keren. Dat lukt echter moeilijk als iedereen die je kent je het liefst meteen weer ziet vertrekken.

Maar dan krijgt Kenna eindelijk een kans. De enige persoon uit haar verleden die haar niet wegduwt, is Ledger Ward, de eigenaar van de lokale bar. Kenna stelt zich aan hem voor met een andere naam, maar zelfs als hij erachter komt wie Kenna is, helpt hij haar. De twee krijgen een band waarbij Kenna langzaam weer vertrouwen krijgt in een ander. Alleen als iemand erachter zou komen, zetten zowel Kenna als Ledger al het vertrouwen van de mensen die ze liefhebben op het spel.

Vol emotie
Als het plot het niet al verraadt, zal ik het hier maar zeggen: Reminders of him raakt je DIEP. Wat een ontzettende last moet Kenna met zich meedragen. Als lezer voel je direct sympathie voor haar en voel je het hele verhaal met haar mee. Ik las al eens eerder enkele boeken van Colleen Hoover, maar Reminders of him is het meest emotionele boek dat ik van haar heb gelezen. Je blijft echter doorlezen, in de hoop dat er voor Kenna een happy ending is weggelegd.

Ondanks het zware gewicht op Kenna’s schouders, zorgt Colleen Hoover er toch voor dat je als lezer niet helemaal huilend in een hoekje gaat zitten. Ze voegt namelijk momenten van hoop en feelgood vibes toe. Zo krijgt ze van de eigenares van het slecht onderhouden appartement dat ze huurt zomaar een kitten, die ze met tegenzin houdt, omdat ze dan van de zeer bijzondere eigenares één maand geen elektriciteitskosten hoeft te betalen. Zulke momenten voegen toch wat feelgood toe aan een indringend verhaal en zorgen voor wat welkome luchtigheid.

Een van mijn favoriete elementen in het verhaal is het personage Lucy, a.k.a. Lady Diana. Lady Diana woont in hetzelfde appartement als Kenna en is een meisje met het syndroom van Down. Lady Diana is ontzettend lief, maar tevens rechtdoorzee; vindt ze iemand niet aardig, dan zul je dat horen ook. Ze is echter Kenna’s instant beste vriendin en erg beschermend tegenover haar. Dit vond ik erg mooi om te lezen, dat Lady Diana Kenna geen moment veroordeelt omdat ze in de gevangenis heeft gezeten en er, misschien zonder dat Kenna het merkt, iemand is die om haar geeft zonder daar iets voor terug te verwachten.

Ontwikkelingen en schrijfstijl
Zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen in Reminders of him die mijn hart verwarmen, maar één is zeker: Ledger Ward. Ledger is de enige uit Kenna’s verleden die haar een kans biedt. Die kans leidt tot een meeslepende relatie waar de New Adult liefhebber van zal genieten. Ledger maakt namelijk een belangrijk deel uit van het leven van Kenna’s dochter, Diem en was de beste vriend van haar overleden geliefde. Dat zorgt voor een tweestrijd die Colleen Hoover sterk onder woorden weet te brengen. Je ziet namelijk hoe Ledger steeds meer gaat geven om Kenna’s geluk, maar Diem gaat voor hem boven alles; en hoe gaan die twee samen als Kenna nooit vergeving zal krijgen?

De ontwikkelingen van zowel Kenna als Ledger komen goed tot z’n recht, doordat Colleen Hoover wisselt tussen hun beider perspectieven. Zo zie je hoe beide personages over elkaar denken en soms zelfs hoe ze dezelfde situatie ervaren. De persoonlijkheid van Kenna komt daarbij voor mij het meest tot zijn recht, mede door brieven die ze schrijft waarin ze haar hart uitstort. Al is het geen straf om vanuit Ledgers perspectief te lezen, want Colleen Hoover had waarschijnlijk elk personage kunnen kiezen en dan nog hang je aan haar lippen. Colleens schrijfstijl leest namelijk weg als een film die geen moment te langzaam of te snel voelt.

Als ik dan toch één punt van kritiek moet hebben, is dat het einde van het boek. In de boeken die ik tot nu toe las van Colleen Hoover had ze altijd een plot twist die je van je sokken blaast. Hier komen de puzzelstukjes wel op de juiste plek terecht, maar was er eigenlijk al zoveel informatie dat de daadwerkelijke uitleg van de ‘wat is er gebeurd?’-vraag wel aangrijpend is, maar weinig verrassend voelt. Ook het daadwerkelijke einde van het boek voelt voor mij te makkelijk. Ik kan niet veel zeggen zonder spoilers, maar liever had ik nog een pagina of vijftig extra gehad waarbij die realistische struggle die het boek kent ook op een realistisch tempo tot z’n einde komt. Maar oké, Colleen Hoover komt ermee weg, omdat het einde wel degelijk ontroerend is.

Oprecht en emotioneel
Reminders of him (Herinneringen aan hem) is een aangrijpende roman die zowel oprecht is als emotioneel, en zowel hartverscheurend als hoopvol voelt. Colleen Hoover bewijst dat ze een ster is in het schrijven van ugly cry-boeken, want het verhaal van Kenna zal je absoluut niet onbewogen laten. De personages zijn sympathiek en hoe tragisch het plot ook is, voor ieder is er wat liefde weggelegd, zodat het boek je toch een warm, romantisch gevoel geeft. De schrijfstijl is beeldend en dankzij de vertaling van Tamara Haagmans heb je geen moment het idee dat je een vertaald boek leest. Colleen maakt haar TikTok-reputatie met dit boek zeker waar en hoewel ik nog verschillende boeken van haar wil gaan lezen, staat deze nu bovenaan mijn lijstje als favoriet.

Meer recensies van Edriënne