Een koninklijk sprookje

Edriënne 13 juni 2020
Na de razend populaire ‘Selectie’-reeks van Kiera Cass worden we in ‘De Beminde’ opnieuw ondergedompeld in een wereld van baljurken, juwelen en meeslepende liefdes. Ditmaal is de hoofdrol weggelegd voor Hollis Brite, de dochter in een adellijke familie die net als de andere meisjes in vooraanstaande families ervan droomt om met de jonge koning Jameson te trouwen. Het grote verschil: Hollis weet zijn aandacht wél te trekken.

Als Jameson ook voor haar valt, is Hollis dolgelukkig. Haar beste vriendin Delia Grace staat haar bij terwijl ze zich opmaakt om de nieuwe koningin te worden. Dat blijkt een stuk moeilijker dan gedacht. Niet alleen haar ouders hebben torenhoge verwachtingen van hun dochter, Hollis moet ook vechten voor de goedkeuring van de mensen om de koning heen én aan Jameson zelf bewijzen dat ze geschikt is om zijn rechterhand te worden. En is het leven als koningin wel het sprookje dat ze verwachtte?

Bemind door de koning
Net als ‘De Selectie’ heeft dit boek een royal tintje. Alleen al de prachtige romantische cover met een meisje in gouden jurk laat zien dat je heerlijk weg kunt dromen naar het paleis van Keresken. Een groot verschil van deze duologie met ‘De Selectie’ is dat er ditmaal geen race is voor het hart van de koning. Hollis heeft het hart van Jameson namelijk al gewonnen.

Dit maakt dat het begin van het boek even verwarrend is. Je hebt het idee alsof je midden in een verhaal valt, omdat de relatie tussen Hollis en Jameson al op het punt is dat ze gevoelens voor elkaar hebben – zoals dat alleen zij hem kan laten lachen – en je niet weet hoe dat zover gekomen is. Gaandeweg kom je erachter hoe ze elkaar ontmoet hebben, maar toch mis je de ontwikkeling die ‘De Selectie’ wel had; die eerste vonk tussen twee geliefden. Wat gelukkig niet ontbreekt, is de fijne schrijfstijl van Kiera Cass. Niet te moeilijk, maar toch lekker vlot en uitgebreid genoeg om het tafereel voor je te zien. Omdat de personages al van adel zijn, is hun taalgebruik wat hoffelijker en statiger, maar juist dit past goed bij het boek.

Een koninklijk gezelschap
Vooral de uitspraken van koning Jameson lijken af en toe rechtstreeks uit een toneelstuk van Shakespeare te komen. Zijn personage is om bij weg te zwijmelen en het is verfrissend om te zien hoe hij een vergevingsgezinde koning is en geen tiran. Toch is er even een moment waar zijn gedrag onnatuurlijk aanvoelt, waarschijnlijk om ruimte te maken voor een ander personage, maar op een te geforceerde manier. Zo zijn er wel meer personages waar ik me niet helemaal in kon vinden, zoals de beste vriendin Delia Grace.

Daarentegen was er ook Valentina, de koningin van Coroa, een ander land. Haar personage was zo interessant dat ik hoop dat Kiera Cass een eigen novelle over haar zal schrijven. Valentina lijkt in eerste instantie een ijskoningin, maar maakt een sterke ontwikkeling door die laat zien dat ze heel bijzonder is. De vriendschap tussen haar en Hollis vond ik een van de sterkste plots in het boek.

Hollis zelf was, vooral vergeleken met Eadlyn uit de boeken ‘De prinses’ en ‘De kroon’, erg likeable. Ik vond haar een oprecht personage dat luistert naar haar hart. Hoewel haar persoonlijkheid fijn was, waren haar keuzes echter vaak moeilijk te volgen. Op het gebied van mensenkennis was ze erg naïef (Delia Grace, anyone?) en haar beslissingen met betrekking tot een zeker personage dat later in het verhaal verschijnt, waren vooral impulsief en voor de lezer onverwacht.

En ze leefden nog lang...
Toch was er ook iets goeds aan dat onverwachte. Waar je zou denken dat dit verhaal eindigt na dit boek, zorgt Kiera Cass voor een verrassing. Een grote plot-twist zorgt voor een verbluffend einde dat ik met open mond heb zitten lezen. Ik zal niks verklappen, maar het zorgt ervoor dat dit boek je wel even in de ban houdt. Hoewel de personages niet mijn hart wisten veroveren zoals in ‘De Selectie’ – en ik denk dat je misschien zelfs eerst dit boek zou kunnen lezen als je nog niet aan ‘De Selectie’ bent begonnen – kan ik toch niet wachten op het tweede deel om te lezen hoe het verhaal van Hollis verdergaat. ‘De Beminde’ van Kiera Cass geeft je weer helemaal dat sprookjesachtige gevoel van ‘De Selectie’ en hoewel deze duologie (nog) niet aan de voorgaande serie kan tippen, wil je deze romantische Young Adult als echte fan absoluut niet missen.

Meer recensies van Edriënne