Kya Het Moerasmeisje

ElsDeveuster 16 maart 2020
Ik tracht deze recensie te schrijven zonder spoilers prijs te geven, geen makkelijke opdracht.
Het boek heeft twee verhaallijnen die zich op zeker moment kruisen.
Het start met een proloog.
Op de ochtend van 30 oktober 1969 wordt het lichaam van Chase Andrews gevonden in het drasland. Drasland is geen moeras.
De andere verhaallijn start in Kya haar zesde levensjaar, 1952.
Ze woont samen met haar ouders en andere 4 kinderen van het gezin in het moerasland. Het dorpje Barkley Cove, in North Carolina aan de Atlantische Oceaan. Ze leiden een armtierig, zelfs voor die tijd primitief bestaan.
Op een hete augustusochtend ziet ze haar moeder vertrekken met haar blauwe koffertje en schoenen van inmitatiekrokodillenleer.
In de week na ma's vertrek, verdwijnen Kya's oudste broer en twee zussen ook. Jodie de broer die 7j ouder is en net boven haar komt en waarmee ze een heel goede band heeft, vertrekt ook. Ze blijft alleen achter met haar aan drankverslaafde pa.
Op een gegeven moment lijkt haar pa de drank te laten staan en leert hij haar een aantal essentiële vaardigheden om te kunnen leven in het moerasland.
Het is echter van korte duur want ook hij keert niet terug nadat hij het moerasland verliet om zaken te regelen.
Kya is dan 10 jaar en helemaal op zichzelf aangewezen. Ze moet zien te overleven, aan geld te geraken, .... .
Op één van haar boottochten leert ze Tate kennen. Tate wordt later haar eerste liefde. Ook kan ze terugvallen op de steun van Jumping en Mable.
Delia Owens debuteert met dit boek op 70-jarige leeftijd. Ze is biologe.
Het boek zit vol met kennis over het moerasland. Kya is op het moerasland aangewezen om te overleven, ze kent het als haar broekzak. Het is haar enige familie
"Moeras is een oord van licht waar gras in het water groeit en het water overloopt in de lucht"

Hier wordt een heel mooi verhaal verteld met een verrassend einde. Het is een boek waar een prachtige film van kan gemaakt worden.
Een aanrader voor op vakantie bijvoorbeeld.
Het verschilt van wat ik normaal lees maar krijgt van mij 3* mijn quotering voor een goed maar geen uitzonderlijk goed boek.

Meer recensies van ElsDeveuster