Leegland

ElsDeveuster 03 januari 2021
Deze dystopische roman speelt zich af in de Republiek Nieuw-Nederland. De maatschappij is verdeeld in de elite die zich schuil houdt in afgeschermde enclaves daarbuiten moet de gewone bevolking zich maar zien te redden.
In verschillende hoofdstukken volgen we het verhaal van Senna, Julius en Eva. De hoofdstukken krijgen telkens hun naam als titel en zo kunnen we hun avonturen verder volgen.
Senna is van jongs af soldate bij het leger van de republiek. Ze staat terecht omwille van desertie. Ze wordt gebrandmerkt en verbannen naar Fort Zwolle.
Eva en Julius zijn kinderen van Walter. Walter is een arts/onderzoeker die strijd voert tegen het erg dodelijke Vikingvirus. Na de verdwijning van hun vader zijn Julius en Eva op zichzelf aangewezen en zoeken elk hun weg.
Julius wordt opgepakt en zit samen met Senna op de trein naar Fort Zwolle. Eva die op zoek gaat naar Julius nadat ze hem een onderduikadres bezorgde wordt beschouwd als een rebel tegen de republiek.
We volgen verder het avontuur van de drie hoofdpersonages die hopen op een beter leven in Leegland.
Deze avonturenroman zal ongetwijfeld jongeren aanspreken. Zeker door de actuele onderwerpen die de auteur aansnijdt : er heerste een klimaatoorlog, er dook een dodelijk virus op.
Een boek dat leesbevorderend kan zijn voor jongeren maar doordat de actuele onderwerpen zonder diepgang worden aangesneden te makkelijk voor de volwassene, meerwaarde zoekende lezer.
En tot slot nog dit : de auteur werkte vijf jaar aan het boek. Het werd dus onbedoeld een actueel boek, een jeugdboek voor mij.

Meer recensies van ElsDeveuster