Mindblowing plot!

Eva Krap 13 februari 2020
Wat een plot! Natuurlijk zal ik niets verklappen, en ook al niet over de inhoud, want Eerlijk duurt het langst is het vervolg op Een van ons liegt.
In dit vervolg, wat ook prima op zichzelf te lezen is, gaat de auteur nog een stapje verder. Zowel qua verhaal als qua groei. Het is net een tikje spannender, beter uitgewerkt en tevens net zo goed. Want dat plot, ik raak er niet over uitgepraat. Het blies mij bijna van mijn stoel.

Wat ik dan wel kan vertellen? Net als in Een van ons liegt krijgen de leerlingen van Bayview High te maken met een roddelapp. Deze gaat echter een stapje verder, er is namelijk een uitdaging aan verbonden: truth or dare. De leerlingen nemen het in eerste instantie totaal niet serieus. Na het dramatische verleden zijn er meerdere copycats van de befaamde app, die behoorlijke geheimen onthulde, opgestaan en deze zijn net zo snel weer ter ziele gegaan. Maar al snel komen ze erachter dat deze app wel degelijk foute boel is; binnen no time wordt er een smaakmakend geheim van één van de personages bekendgemaakt en deze zorgt voor de nodige ophef. Met het verleden in hun achterhoofd – en de daaruit voortvloeiende gebeurtenissen – gaan drie vrienden op onderzoek uit wie er achter deze nieuwe versie zit. Als er ook nog een leerling overlijdt door een dare start een race tegen de klok.

De spanningsboog is behoorlijk hoog, al snel is het vrijwel onmogelijk om het boek weg te leggen. Tel daar de drie – naar mijn mening – heerlijke personages bij op, en je weet dat je een fantastische young adult te pakken hebt. Doordat het verhaal vanuit deze drie perspectieven geschreven is, leer je ze zowel privé als op school goed kennen. Hun gedachtegang, gevoelens en handelingen spatten van de pagina’s af, waardoor je niets liever wilt dan samen met de drie vrienden uitzoeken wie hen het leven zo zuur maakt. Want degene achter de app weet, net als de dader in het verleden, hun diepste geheimen dus moet het wel iemand zijn die dichtbij hen staat. De dader had ik dan ook al vrij snel door, maar er volgt een werkelijk mindblowing twist die alles op zijn kop zet.

Ik ben al een tijdje fan van Karen M. McManus. Haar inlevingsvermogen in jongeren, hun wereld en emoties is groot. Ze weet alles zo goed te verwoorden dat meevoelen en inleven als vanzelf gaat.
Maeve, een intelligent meisje, met de nodige hacker skills, maar ook een meisje met een moeilijk verleden. Ze heeft al meerdere keren leukemie overwonnen en haar angst dat het terugkeert is groot. Daardoor laat ze niemand te dichtbij komen.
Phoebe, een losbol met haar hart op de juiste plek. Ze zit middenin het verwerkingsproces van haar vaders overlijden en probeert zich staande te houden in het gezin dat door verdriet uit elkaar dreigt te vallen.
Knox, een onopvallende jongen met een diepe gevoelswereld. Zijn vader ziet hem niet staan, iets waar hij veel pijn van ondervindt.
Door deze drie veelzijdige personages aan elkaar te verbinden, ontstaat (naast de nodige spanning) ook nog eens een ijzersterk psychologisch aspect. En juist door al deze ingrediënten met elkaar te mixen, kan ik niet anders dan concluderen dat McManus geboren is om sterke jeugdthrillers te schrijven met net dat extra randje. Ik kan dan ook niet wachten op de volgende!

Meer recensies van Eva Krap