Een zeer emotioneel verhaal.

Filip C. 15 juni 2024
In “De typiste” geschreven door Lody van de Kamp maken we kennis met Lien, een jonge Joodse vrouw die na het overlijden van haar echtgenoot achtergebleven is met haar dochtertje Roos en zoontje Rubi. Lien werkt als typiste bij het bevolkingsregister en is zeer goed in haar werk. Maar de Duitse bezetter beslist dat ze, net als alle andere Joodse vrouwen, met onmiddellijke ingang haar werk moet opgeven. Gelukkig kan ze bij de nabijgelegen drukker aan de slag. Na een tijdje wordt ze daar aangesteld om teksten te schrijven voor de Joodse Raad. De teksten worden steeds meer anti-Joods en Lien heeft het er zeer moeilijk mee, vooral omdat haar vader haar verwijt dat ze voor de verraders werkt. Maar ze moet toch iets doen om haar kroost van voedsel te blijven voorzien!
Hoewel de auteur dit verhaal fictie noemt is het gebaseerd op feiten die tijdens WOII schering en inslag waren. Door een fictief personage te creëren, brengt de auteur ons toch aan het nadenken over de gruwelijkheden die de Duitse bezetter teweeg bracht. Je leeft mee met het hoofdpersonage. De kracht die ze haalt uit haar onvoorwaardelijke liefde voor haar gezin, door ook haar verleden echtgenoot te blijven eren, maakt deze vrouw een sterke vrouw. De eeuwige strijd tussen zorgen voor een inkomen om te overleven en het werk dat ze daarvoor moet doen n opdracht van de bezetter, maken het leven verschrikkelijk zwaar. Ook de angst voor wat er met haar ouders, kinderen en vrienden kan gebeuren. En dat lees je expliciet maar ook tussen de regels door. Daarnaast heeft de auteur ook gekozen om in het boek een mooi verhaal rond vriendschap te verwerken. Want zelfs in barre tijden zijn er altijd mensen die het goed met je voorhebben en proberen je gelukkig te maken.

Meer recensies van Filip C.