Een mooi verhaal dat hopelijk voor vele de ogen doet openen.

Filip C. 03 augustus 2022
“De val van de engel” van Ria Anyca is de samenvoeging van haar boek “Dark number” met het vervolg “Zoete wraak”. Deze opdeling is in het boek wel behouden.
In “Dark number” lezen we over vier vriendinnen, Bie, Louise, Merel en Ianthe. Ze maken kennis met Viktor, een gladde jongen die het gemaakt heeft in het leven. Merel is de eerste die in contact komt met hem en als een blok voor hem valt. Als ze haar vriendinnen meesleept naar de club van Viktor, blijkt al snel dat Viktor zich meer aangetrokken voelt tot Ianthe. Uiteindelijk trouwt hij ook met haar en dan begint voor Ianthe de nachtmerrie, met haar dood als uiteindelijk resultaat.
In “Zoete wraak” komen een aantal fragmenten uit “Dark number” teug maar dan vanuit telkens andere standpunten. De drie overgebleven vrouwen, want de vriendinnenband is sterk verwaterd na het overlijden van Ianthe, komen onder impuls van Louise terug samen en smeden een plan om hun vriendin Ianthe te wreken en Viktor een lesje te leren. Zullen ze hierin slagen?
Ria Anyca zet met dit boek de vele verhalen van huishoudelijk geweld die in volle #MeToo-tijd naar buiten gekomen zijn in de schijnwerper als een oproep aan omstaanders om huishoudelijk geweld te herkennen en er iets tegen te durven doen. Ze doet dit in een vlot leesbaar verhaal, dat af en toe terugvalt op herhaalde fragmenten, maar de lezer toch sterk aanspreekt. Een mooi verhaal dat hopelijk voor vele de ogen doet openen.

Meer recensies van Filip C.