Gemiste kans, sterk uitgangspunt onder benut

Filip C. 05 mei 2024
Jené Mollenhorst schreef Gerechtigheid, een dun boekje waarvan de titel goed gekozen is.
Wanneer het lichaam van Kevin van Leeuwen gevonden wordt in het bos, gaat men eerst uit van zelfmoord. Maar al snel blijkt er meer aan de hand. Suzan, nauw betrokken bij Kevin vanwege plannen voor een buurtcentrum ontdekt op foto’s van een van haar leerlingen dat er iets raars aan de hand is. De foto, genomen op de avond voor het ontdekken van het lijk, vertoont afwijkingen die op de eerder op dezelfde plek genomen foto’s niet hebben. Ze gaat op onderzoek en komt tot een verrassend vaststelling.
Jené Mollenhorst schreef het verhaal op relatief weinig bladzijden neer en eigenlijk is dit wel jammer. De auteur heeft een geweldig uitgangspunt naar mijn aanvoelen iets te weinig uitgewerkt waardoor hij de kans gemist heeft op een schitterend dikker boek. Nu gaat het allemaal nogal snel en minder doordacht. Hierdoor gaan spannende passages te snel voorbij en wordt je als lezer te weinig aan het denken gezet. Wat extra aankleding, wat meer rond de pot draaien, de spanning verder opwekken, … het was mogelijk en dan zou het leesplezier echt een pak hoger liggen. Nu was het eerder een matig tussendoortje.

Meer recensies van Filip C.