Psychologisch zeer sterk

Gert 14 december 2019
Antoinette Kalkman (1964) is mede-oprichter van de ThillerAcademie. Dat schept hoge verwachtingen over haar schrijverskwaliteiten op het moment dat je begint te lezen in haar debuut Bonuszoon. Dit boek zag in mei 2019 het levenslicht.

Het verhaal in Bonuszoon draait om twee dames, Lauren en Ellen. Zij zijn buren van elkaar en zijn qua karakter elkaars tegenpolen. Als op een dag een vreselijk ongeluk gebeurd, waarbij Bart, de zoon van Ellen, voor hun deur wordt aangereden op straat en ter plekke overlijdt, wordt Lauren onmiddellijk door iedereen als de dader aangewezen. Lauren kan zich echter niet herinneren wat er is gebeurd maar, hoewel de feiten anders lijken te liggen, zij is ervan overtuigd dat ze onschuldig is. Ze doet er vervolgens alles aan om boven water te krijgen wat er echt is gebeurd. Tijdens haar zoektocht belandt ze in een levensgevaarlijke situatie. Zal het haar lukken zich hieruit te bevrijden en de waarheid boven tafel te krijgen?

Als je Bonuszoon leest voldoet Antoinette Kalkman aan de eerder gestelde verwachtingen. Het verhaal steekt aan alle kanten, met name technisch, goed in elkaar. De personages zijn levensecht, goed opgebouwd en geloofwaardig. Ook de keuze om het verhaal van Lauren in het ik-perspectief te vertellen is logisch. Hierdoor komen haar gevoelens en gedachten het beste tot hun recht. De onverwachte ontknoping sluit dit geheel als een kers op de taart af.

Is het verhaal spannend? Nee, niet continu, maar wel op de juiste momenten. Kalkman neemt uitgebreid de tijd om de lezer te voorzien van achtergrondinformatie. En hoewel dat niet altijd bloedstollende momenten oplevert, is het wel plezierig om dit te lezen. En belangrijker nog...je begrijpt door deze informatie bepaalde handelingen van Lauren en Ellen beter.

De schrijfster staat bekend om haar motto: ‘Zelfs het diepste zwart gaat glanzen als je het oppoest.’ Dit motto laat zij heel mooi terugkomen in het verhaal. Lauren lijkt dit principe ook aan te hangen en dat zie je terug in hoe zij zich, bijna letterlijk, door het verhaal heenslaat. Ellen laat in dit verband het contrast zien.

Bonuszoon is een uitstekend debuut van een getalenteerde verhalenvertelster. Veelzeggend hierbij is dan ook dat Bonuszoon binnen een halfjaar aan haar derde druk toe is. En uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Bonuszoon niet de enige thriller van Antoinette Kalkman blijft. Dat is een bonus en hele geruststelling...

Meer recensies van Gert